LU2-RLE1B215 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1b (5-10)
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
KRLE 1b gir historisk og aktuell kunnskap om religioner, livssyn og fagdidaktikk. KRLE 1b er delt i to fagområder der fagdidaktikk er en egen del. KRLE 1b gir kunnskaper og ferdigheter rettet mot KRLE undervisning på 5.-10.årstrinn.
KRLE 1b gir studentene nødvendig kultur- og religionskompetanse i møte med elever, hjem og i samarbeid med kollegaer. Emnet består av følgende fagområder:
- Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, nyreligiøsitet og ikke-religiøse livssyn
- Fagdidaktikk
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om religioner og livssyn: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfattinger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med særlig vekt på norske forhold
- har kunnskap om hva religiøse seremonier og høytider har å si for unge
- har kunnskap om sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og sekulære livssyn
- har kunnskap om humanisme som livssyn i historisk kontekst og som filosofisk perspektiv i ulike varianter i bryting med andre menneskesyn gjennom historien
- har kunnskap om diskusjonene rundt kognitiv forvirring i møte med religiøst og annet kulturelt mangfold
- har kunnskap om grunnskolefagets historie i hovedtrekk, begrunnelse, innhold og formål
- har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i med tanke på de aktuelle trinna
- har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
- har kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
Ferdigheter:
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- kan sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
- kan samtale med unge om forhold som oppstår i vanskeleie livssituasjoner
- kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforsking, sammenligning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
- kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
- kan gjennomføre tilpassa opplæring i KRLE, blant annet med tanke på elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisninga
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i KRLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan reflektere kritisk over innholdet i faget og over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvingen
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisninga
Generell kompetanse:
Studenten:
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Klasseromsundervisning; lærerstyrt og med studentaktiviteter. Skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle og i grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
- ha fått godkjent 1 kunnskapsprøve innen fastsatt frist
- ha fått godkjent 3 skriftlige innleveringer på 1500 ord innen fastsatt frist
- 80% deltagelse på undervisning som er markert som obligatorisk i semesterplan
Vurderingsform
Skriftlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler