MACREL-VIT Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
I arbeidet med emnet skal kandidatene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske spørsmål relatert til Fou-aktiviteter knyttet til skole og kunst og kultur, og samfunn generelt. Emnet skal gi kandidatene grunnlag for å lese og tolke didaktisk fag- og forskningslitteratur, særlig med tanke på å vurdere kritisk om den didaktiske kunnskapen er gyldig, pålitelig og andvendbar. Både kunstnerisk utviklingsarbeid og kvalitative og kvantitative forskningsmetodiske tilnærminger vil bli behandlet. Emnet vil være nært knyttet til kandidatenes eget masterarbeid
Læringsutbytte
- Har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske retninger
- Har kunnskap om sentrale forskningsmetoder innenfor didaktisk forskning
- Har innsikt i hva som er vitenskapelig kunnskap, og hvordan denne utvikles
- Har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et Fou-prosjekt
- Har kunnskap om forskningsetikk
- Kan velge relevant teori og utvikle et forskningsdesign
- Kan formulere forskningsspørsmål og relatere disse til aktuelle metoder
- Kan bruke relevante teknologiske redskaper for innsamling og analyse av kvalitative og kvantitative data
- Kan vurdere kvaliteten på eksisterende forskningslitteratur
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere et avgrenset Fou-prosjekt
Krav til forkunnskaper
Gjennomført første år i masterstudiet.
Anbefalte forkunnskaper
MACREL alle emner 1. år
Undervisnings- og læringsformer
Opplegget inneholder forelesninger, veiledning, nettdiskusjoner, nettbaserte ressurser og arbeid med mappeelementer. Faglærere og studenter samarbeider via læringsplattformen Fronter.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltakelse på to obligatoriske samlinger. Nærmere presisert i semesterplan.
Vurderingsform
Mappe
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skriftlige eller trykte hjelpemidler
Mer om hjelpemidler