NAB2013 Sikkerhetsledelse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Sikkerhetsledelse behandler en del sentrale konvensjoner på sjøens område. Felles for disse er at de implementerer regelverk som har til hensikt å sikre sjøfolks arbeidsvilkår, hindre forurensning og ellers forebygge hendelser hvor tap av liv og eiendom lett kan skje. Konvensjonene binder sine parter, og gjennom felles og ensartet regelverk underlettes ikke bare kontroll- og inspeksjonsregimet, men også kommersielle interesser knyttet til skipsfart. Ledelsesaspektet kommer til syne gjennom forvaltningen av regelverket for ledelse, både fra det offentliges side og for pliktsubjektene sin del. Emnet inneholder i tillegg sentrale teorier innen sikkerhetsledelse som relateres til ISM-koden. Generelle teknikker for risikoanalyse vil bli gjennomgått.
Læringsutbytte
- Kunnskaper:
Studentene skal bli fortrolige med sentrale konvensjoner utarbeidet av IMO og ILO. Man skal forstå hvordan Norge kan være med og påvirke innholdet i disse, men også hvordan vi forpliktes og hvilke roller vi som flagg- så vel som kyststat har i det internasjonale regimet konvensjonene legger opp til. Man må videre skjønne EUs rolle som overstatlig og myndighetsutøvende organ. Studentene skal og bli fortrolige med ulike tilnærminger til praktisk sikkerhetsstyring og risikoanalyse.
- Ferdigheter:
Studentene skal bli i stand til å anvende regelverket på aktuelle problemstillinger. Dette innebærer å tolke og forstå enkeltbestemmelser, samt å kunne bruke innholdet av disse på konkrete, foreliggende saker. Studentene skal bli i stand til å gjennomføre systematisk sikkerhetsstyring, identifisere risiko og implementere hensiktsmessige tiltak. I tillegg skal studenten kjenne til hvilke sertifikater og dokumenter som skal være om bord i henhold til internasjonale konvensjoner, hvordan de kan skaffes og deres gyldighetsperiode
- Kompetanse:
Gjennom øvelser og trening skal studentene kunne håndtere den teoretiske kunnskapen i praktiske situasjoner. Man skal kunne forholde seg til det internasjonale regelregimet uansett hvilken rolle man spiller, det være seg både om bord på skip, i landorganisasjonene, men også som myndighetsperson.
Krav til forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, fremføringer og gruppearbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Fremføringer i plenum.
Vurderingsform
Hjemmeeksamenen skal gjennomføres i gruppe.
Skoleeksamen skal gjennomføres individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjemmeeksamen alle hjelpemidler tillatt.
Skoleeksamen ingen hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler