PPU-A1-16 Ledelse av læreprosesser 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet tar utgangspunkt i skolens mandat og kjerneoppgaver som klasseledelse og planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. Sentrale tema er pedagogisk lærings- og motivasjonspsykologi, sosialisering og didaktiske verktøy
Læringsutbytte
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn
- har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og blir gitt i storgruppe og i mindre grupper. Veiledning og oppfølging blir gitt individuelt og til dels i mindre grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Minstekrav på deltakelse på 5 av 6 samlingsdager
Må ha levert og fått godkjent skriftlige studiekrav
Vurderingsform
Semesteroppgave - A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler er tilltatt
Mer om hjelpemidler