PPUA-PR2-15 Praksisopplæring 2. år
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Gjennom praksisopplæringen skal studenten gis mulighet til å prøve ut og videreutvikle sin rolle som lærer.
Studenten skal gjennom det andre studieåret ha 150 timer veiledet praksis. 40 av disse er feltpraksis på en annen skole hvor studenten ikke tidligere har hatt praksis.
Observasjons- og undervisningspraksis skal være i tråd med den fagdidaktiske profilen studenten er tatt opp på.
Praksissted skal godkjennes av Høgskolen og kan være på 5-10 trinn i barne- og ungdomsskolen, allmenn- eller yrkesfaglige studieretninger i videregående skoler og i voksenopplæringsinstitusjoner.
Studenten kan i tillegg til undervisning og observasjon i klasserom/verksted delta i arbeid som personal- og fagseksjonsmøter, teamarbeid, møter med foresatte og elever, ekskursjoner med mer.
Feltpraksis skal knyttes til faginnholdet i emnet Skolen i samfunnet 2, for eksempel å studere ungdomskultur, undervisningsformer, faglig nivå eller motivasjon for læring på ungdomsskolen. Studenten kan også her undervise, for eksempel i tema de har fagbakgrunn i, eller med tanke på yrkesinformasjon fra sitt faglige ståsted.
Læringsutbytte
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- kunne kartlegge og vurdere elevens/lærlingens utviklingsniva¿, kompetanse, interesser, læringsstrategier og andre læreforutsetninger som grunnlag for individuelt tilpasset opplæring
- kan anvende sine faglige, pedagogiske, fagdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- mestrer relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede undervisning
- kan kritisk reflektere over læring med utgangspunkt i forskning og erfaringsbasert kunnskap
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Praksis 1. år
Undervisnings- og læringsformer
Studenten skal gjennomføre observasjoner, ha ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning, og delta i vurderingsarbeid i samarbeid med praksisveileder. Studenten skal delta i de møter og samarbeidsfora som hører naturlig med på det praksisstedet der praksisen gjennomføres.
Studenten skal også delta i veiledningsmøte der HSH og praksislærer også deltar
Obligatorisk læringsaktivitet
Innlevering av praksisplan.
Vurderingsform
Praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler