PSYK6103 Utvikling og utøvelse av psykisk helsearbeid: Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet vektlegger kunnskap om kommunikasjon og ulike terapeutiske tilnærminger, utvikling av ferdigheter i kommunikasjon og samhandling, samt relasjonens forutsetninger og betydning i psykisk helsearbeid. Et særlig fokus rettes mot dyktiggjøring og evne til å takle utfordringer i forbindelse med relasjonen hjelper-bruker med tanke på helsefremming, mestring og myndiggjøring. Studenten utfordres til å bruke seg selv i samhandling med brukere, samt øve på bevissthet og refleksjon omkring egne og andres grenser.
Læringsutbytte
- har avansert kunnskap om terapeutisk kommunikasjon og samhandling med fokus på mestring og myndiggjøring
- har avansert kunnskap om relasjonens og kontekstens betydning for fremming av psykiske helse
- har inngående kunnskap om samarbeidsformer i tverrfaglig og tverretatlig interaksjon
- kan anvende aktuelt lovverk i kliniske situasjoner
- kan anvende og beherske samtalen som terapeutisk tilnærming
- kan systematisere, dokumentere og videreformidle brukerens behov og erfaringer og presentere dem for ulike besluttende myndigheter
- kan styrke nettverk og miljø i arbeid med psykisk lidende og deres familier
- kan anvende etiske modeller i analyse av etiske dilemma i møte med psykisk lidende og deres familier
- kan anvende faglig forsvarlige metoder som fremmer mestring og myndiggjøring
- kan ta initiativ til og styrke tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- kan etablere og vedlikeholde relasjoner bygget på respekt, innlevelse og forståelse
- kan formidle, drøfte og analysere faglige problemstillinger i et samarbeid med brukeren og andre faggrupper
- kan fremme og legge til grunn brukerens perspektiver i faglige vurderinger
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Mennesket, psykiske lidelser og det sosiale miljø og PSYK6102: Organisering av tjenestene for mennesker med psykiske lidelser og faglig fundament.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, gruppearbeid, seminar og selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja
Vurderingsform
Gradert karakter
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler