DRA303 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet er et pedagogikk-emne i bachelorutdanningen Drama og anvendt teater. Det ligger i vårsemesteret det første studieåret. Hovedfokuset er på læringsarbeid som kan bidra til elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling. Pedagogisk og dramapedagogisk teori brukes til å analysere, forstå og videreutvikle praksis. 2 + 5 dagers dramapedagogisk praksis inngår i emnet.
- Pedagogikk, dramapedagogikk og didaktikk
- Lærerrollen
- Ulike perspektiv på læring
- Profesjonalitet
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten har
- kunnskap om læring og motivasjon
- kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp
- kunnskap om å kunne anvende observasjon som metode
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteterer i skolen, med utgangspunkt i didaktisk teori og sentrale styringsdokumenter
- lede elevers læringsarbeid og skape et godt læringsmiljø, med utgangspunkt i ulike pedagogiske teorier
Studenten kan
- identifisere og handle i forhold til yrkesetiske utfordringer og dilemmaer som han/hun kan møte i sitt arbeid i skolen, på bakgrunn av sentrale rammefaktorer i skolen
- faglig og kritisk reflektere over sin egen personlige og profesjonelle utvikling
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuelt arbeid, veiledning, muntlige og skriftlige oppgaver, praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Oppmøte i minst 80% av undervisningen
- Ett skriftlig og ett muntlig arbeidskrav
Vurderingsform
Skriftlig individuell skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler