DRA305 Elevens faglige og personlige utvikling og læring
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet er en del av pedagogikk i drama og ligger i høstsemesteret andre studieår. Hovedfokuset er på kontekstuelle forhold som kan ha innvirkning på elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling.
- Elevens læring og utvikling 1 og 2
- Elevmangfold
- Allmenn didaktikk
- Tilpasset opplæring
- Psykososialt miljø
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om barn og unges utvikling
- Ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
- Ha kunnskap om ulike former for vurdering
- Ha kunnskap om barns mediehverdag og nye oppvekstvilkår
Ferdigheter:
- med utgangspunkt i pedagogisk teori og styringsdokumenter kunne legge til rette for barn og unges læring og utvikling
- med kunnskap om elever med ulike behov og livssituasjoner kunne vurdere elevenes læringsprosesser og læringsutbytte for å kunne legge til rette for varierte, tilpassete læringsløp
- med kunnskap om hvordan barn lærer kunne utvikle elevenes læringsstrategier
- med utgangspunkt i teori om vurdering kunne anvende ulike former for vurdering
- med kunnskap om media sin påvirkning av barn og unge kunne ruste elevene til aktiv og kritisk deltakelse i mediesamfunnet
- med utgangspunkt i forskningsmetode, lære om intervju som metode.
Generell kompetanse:
- Med utgangspunkt i kunnskap om elevmangfold og tilpasset opplæring, kunne legge til rette for læring i det komplekse klasserommet.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, workshops, gruppearbeid, individuelt arbeid, veiledning, muntlige og skriftlige oppgaver, praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Oppmøte i minst 80% av undervisningen.
- Ett skriftlig arbeidskrav, med tilknytning til læringsutbytteformuleringene. Arbeidskravet vil være på 4000 ord, +/- 10%, APA-stil.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Muntlig individuell eksamen, knyttet til alle læringsutbytteformuleringene. Varighet 30 min, inkludert et forberedt fremlegg på 10 minutt.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler