MAFYS240 Prosjektplan
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Formålet med emnet er å starte den metodiske planleggingen av masteroppgaven. Studentene skal oppøve ferdigheter i å utarbeide forskningsspørsmål som er klinisk relevant for valgte studieretning, og skrive en prosjektplan for arbeidet med masteroppgaven. Studenten vil gå i dybden på metodologi og metode(r) relevant for eget prosjekt. I tillegg vil elementer fra kunnskapsbasert praksis og måleteori bli undervist som grunnlag for arbeid med masteroppgaven. Med utgangspunkt i studieretningens fagspesifikke, metodologiske og metodiske kompetanse skal emnet bidra til analytisk refleksjon om kva slags kunnskap et forskningsarbeid kan utvikle.
Emnet går over to semester.
- elementene i en prosjektplan
- utforme en litteraturoversikt innenfor et avgrenset tema
- formulere hensiktsmessige problemstillinger basert på identifiserte kunnskapshull
- begrunne metodologiske valg, herunder metode for datainnsamling og analyse
- forskningsetikk og dilemmaer i prosjektplanlegging, bl.a. informasjon om Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD) og regional etisk komité (REK)
- formidle forskningsfunn
- akademisk skriving
- analytisk refleksjon rundt grunnlagsspørsmål, vitenskapsfilosofi, teoretisk perspektiv og metodologisk tilnærming
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten ...
- kan reflektere over vitenskapsfilosofiske forutsetninger ved forskningsspørsmål i eget prosjekt
- har inngående kunnskap om hvilke metodologiske tilnærminger og metoder for datainnsamling/produksjon og dataanalyse som er mest relevante for problemstillingen(e)
- har inngående kunnskap om problem som kan oppstå under prosjektgjennomføring
Ferdigheter:
Studenten ...
- reflektere analytisk omkring klinisk og samfunnsrelevante tema som trenger å utforskes i fagfeltet
- kan utforme og bruke en litteraturoversikt til å identifisere kunnskapshull
- kan formulere og begrunne én eller flere klinisk relevante problemstillinger basert på eksisterende kunnskapshull i forskningen
- kan utarbeide en gjennomførbar prosjektplan som grunnlag for masteroppgaven
Generell kompetanse:
Studenten ...
- kan identifisere og vurdere etiske aspekter i forsknings- og kvalitetsforbedringsprosjekter
- kan beskrive hvordan etiske problemstillinger skal håndteres
- kan utforme en prosjektplan som tilfredsstiller formelle krav
- kan analysere og forholde seg reflekterende til eget praksisfelt
Krav til forkunnskaper
Studierett på master i klinisk fysioterapi ved HVL
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, diskusjon, individuelt arbeid og seminar
Obligatorisk læringsaktivitet
- 1 presentasjon. Studenten presenterer 10 minutter for medstudenter og lærere med tilbakemelding og diskusjon i ca. 10 min. Studenter vil få ansvar for tilbakemelding til medstudenter
Arbeidskravene må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen i emnet.
Arbeidskravene er gyldig i 4 påfølgende semester
Vurderingsform
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave i form av prosjektbeskrivelse
Prosjektbeskrivelsen skal være på 10 ¿ 12 sider (ca 3500 ord) eksklusiv forside og referanseliste
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått leverer studenten en bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen