MFAKS114 Vitenskapsteori og etikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emne 1 er et obligatorisk emne i mastergradsstudiet fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, og gjennomføres første semester i studiet. Emnet gir studentene grunnlag for å forstå ulike vitenskapsteoretiske perspektiv og deres relevans for forskning innenfor fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø. Emnet tar også opp forhold mellom vitenskapsteori og metode og ulike spørsmål om kunnskap. Videre fokuseres det på forskningsetikk, implikasjoner av forskning og tiltak innenfor fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, samt grunnlagsetiske begrunnelser for disse.
Emnet gir studentene mulighet til å orientere seg og få innsikt i ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, og et grunnlag for senere i studiet å plassere sitt eget prosjekt innenfor en større forskningstradisjon. Videre omhandler emnet forskningsetiske og profesjonsetiske spørsmål relatert til fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner generelt og deres relevans for fysisk aktivitet og kosthold i et skolemijø
- inngående kunnskap om ulike debatter om vitenskap og vitenskapelig kunnskap og hvordan dette er knyttet til valg av forskningsmetode
- god kunnskap om ulike etiske grunnposisjoner og hvordan de relaterer seg til forskningsetiske retningslinjer
- god kunnskap om forskningsetiske retningslinjer
- god kunnskap om den vitenskapsteoretiske og etiske begrunnelsen for forskning og tiltak innenfor fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø
- god kunnskap om profesjonsetiske aspekter knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk vurdere vitenskapsteoretiske utfordringer knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø og koble dette til valg av forskningsmetode
- reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger
- vurdere etiske aspekter ved forskningsprosjekter innenfor fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, og håndtere prosedyrer for godkjenning av slike
- reflektere over vitenskapsteoretiske og etiske konsekvenser av forskning og tiltak innenfor fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø
- utvise profesjonsetisk kompetanse i forskning og tiltak innenfor fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø
Generell kompetanse
Studenten kan
- plassere forskningsprosjekter innenfor en større forskningstradisjon
- reflektere over sin egen rolle som forsker og etiske implikasjoner av forskningsarbeid
- anvende og drøfte vitenskapsteoretiske posisjoner i publiserte studier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet går normalt over ett semester, og skjer som en kombinasjon av forelesninger, selvstudium og seminar. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen. I vitenskapsteori og etikk legges det vekt på refleksjon og diskusjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Studenten skal forberede et seminarinnlegg knyttet til en vitenskapsteoretisk eller etisk problemstilling fra aktuell forskning innenfor fagområdet fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø. Problemstillingen utformes i samarbeid med faglærer.
- Studenten skal ha et kort "opposisjonsinnlegg" til en annen students seminarinnlegg.
Utfyllende retningslinjer for arbeidskravene vil bli delt ut ved semesterstart. Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.
Studentene skal gjøre greie for og problematisere et vitenskapsteoretisk eller forskningsetisk spørsmål.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler