FSP-202 Familieterapeutiske retninger, del 2
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Dette emnet bygger på kunnskap fra emnet Familieterapeutiske retninger 1, og fokuserer på hvordan familie-terapeutisk praksis har utviklet seg med tiden. Sentrale og mest anvendte fami-lieterapeutiske tilnærminger vil være i fokus. Dette gjelder språksystemisk tilnærming (samarbeidende, dialogisk tilnærming), narrativ tilnærming, diskursiv tilnærming, reflekterende prosesser og løsningsorientert tilnærming.
Ulike familieterapeutiske tilnærminger er hovedtema i dette emnet. Videre legges det vekt på at studenten arbeider med hvilken tenkning og hvilke arbeidsformer som kan passe i vedkommendes aktuelle praksis. Undervisningen knyttes til arbeid med barn, ungdom, voksne og familier i ulike kontekster. Undervisningen tilrettelegges for at studentene skal tilegne seg forståelse for og få inngående kunnskap i de ulike tilnærminger som gjennomgås i emnet
- Språksystemisk tilnærming
- Narrativ tilnærming
- Reflekterende prosesser
- Løsningsorientert tilnærming
- Diskursiv tilnærming
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om ulike systemiske familieterapeutiske ideer og metoder
- kan gjenkjenne, navnsette og vise metodene i egen praksis
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske fagområdets uttrykksformer og anvende metodene i praksis på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan analysere relevante faglige etiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Krav til forkunnskaper
Studierett ved Familieterapi og nettverksarbeid - HVL - Bergen
Undervisnings- og læringsformer
Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og rollespill. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En muntlig framføring der studenten skal presentere sin fordypningsoppgave for medstudenter og studieveiledere. Omfanget er 30 min
- Godkjent tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.
Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen i emnet. Det kreves 80% tilstedeværelse.
Vurderingsform
Eksamen
Oppgave i form av fordypningsoppgave. Oppgaven skal være på 7000 ord +/- 10%.
Fordypningsoppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe (maks 3 personer). Selvvalgt tema må godkjennes av studiekoordinator.
Ved gruppeoppgave må oppgavens omfang økes med 20% pr. person. Hvert gruppemedlem må selv ta ansvar og bidra til gruppearbeidet for å kunne ha sitt kandidatnummer på besvarelsen. Studentene må anvende selvvalgt pensum på 400 sider. Fordypningsoppgaven skal følge gjeldende retningslinjer. Studentene som ønsker det kan få veiledning.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått må fordypningsoppgaven bearbeides til ny eksamen og leveres på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler