MAS137 Forbedringsledelse - Leanledelse
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emne skal gi studentene grunnleggende kunnskaper om Totalkvalitetsledelse, Forbedringsledelse /Leanledelse samt ledelse av kontinuerlig forbedringsarbeid.
Innhold
- Konsepter, filosofi, Ledelse og Lederskap, begreper, metoder og teknikker for Kvalitets- og Lean ledelse.
- QFD, kvalitetsforbedring (PDSA og A3 kommunikasjon) samt gjennomføring av forbedringsprosjekter.
- Kundeverdi, Kanomodell, kvalitetsplanlegging og metoder og teknikker for kontinuerlig forbedring.
- Deming`s System of Profound Knowledge.
- Ferdighetstrening i observasjon, visualisering, coaching og teamledelse- Leanspill.
- Ståstedsanalyse, Verdistrømsanalyse og utvikling av Masterplan / Tiltaksplan.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidatene skal ha grunnleggende forståelse for og kunnskaper om:
- De viktigste prinsippene for Total kvalitetsledelse (TKL), Lean Ledelse.
- Kundeverdi- Identifisere, analysere og bestemme kundeverdi.
- Målprosesser og fastsetting av KPI ier og forbedringsmål.
- Etablering av en kultur for kontinuerlig forbedring.
- Planlegging og gjennomføring av ståstedsanalyse og Lean-verdistrømanalyse.
- Utvikling av strategi for gjennombruddsledelse- Masterplan A3.
Ferdigheter
Kandidatene skal etter endt program kunne:
- beherske og redegjøre for grunnleggende metoder og teknikker for Kvalitets- og forbedringsledelse.
- planlegge tiltak for økt produktivitet og læringshastighet i verdiskaping.
- oppdatere sin kunnskap innenfor Total Kvalitetsledelse, Lean Ledelse og bidra til etablering og videreutvikling av kultur for kontinuerlig forbedring (KF).
- både delta og lede "forbedringsprosjekter" samt å beherske ulike lederroller i virksomheter med forbedringskultur / Lean kultur.
Generell kompetanse
Kandidaten skal ha fått innsikt i system for ledelse av virksomheter.
Krav til forkunnskaper
Gjennomført minst første året av ingeniørutdanning.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har begrenset antall plasser.
Obligatorisk læringsaktivitet
Læringsmappe som består av følgende deler:
- 1 innleveringsoppgave: (Øvelse og presentasjon i klassen)
- 2 innleveringsoppgaver
- 1 teoriprøve
1 innleveringsoppgave: (Øvelse og presentasjon i klassen) må være bestått for å få karakter i faget. Obligatorisk tilstedeværelse ved bedriftsbesøk, gruppearbeid, gjesteforelesninger, Lean spill (Lab øvelse), KF øvelser og presentasjon av innleveringer.
De to andre delene i læringsmappen vil bli brukt til mappevurdering.
Vurderingsform
Mappevurdering. Bokstavkarakter settes på grunnlag av følgende deler fra læringsmappe:
- 2 innleveringsoppgaver
- 1 teoriprøve
Karakter settes på basis av en helhetsvurdering av mappens innhold.