Hopp til innhald

SPSV801 Veiledning og kommunikasjon

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Veiledning og kommunikasjon er første emne av to i Sosialpedagogisk veiledning skolen. I emnet vektlegges grunnlag og prinsipper for veiledning av elever.

  • Innføring i fagområdet
  • Veilederrollen og profesjonalitet
  • Etikk og verdier i veiledningen
  • Modeller og metoder i veiledning
  • Kommunikasjon

Læringsutbytte

Målet med emnet er å øke studentenes formelle og reelle kompetanse i sosialpedagogisk veiledning. Denne kompetansehevingen rettes både mot individorientert og systemorientert arbeid. Veilederens rolleforståelse, profesjonalitet og etiske problemstillinger er en rød tråd i alle temaene i emnet.

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

  • Beherske ulike veiledningsmetoder og ha kunnskap om metodenes teoretiske grunnlag
  • Kunne begrunne faglige/didaktiske valg i veiledningsarbeidet
  • Ha innsikt i kommunikative prosesser i veiledning og kunne bruke denne innsikten i kommunikasjon med elever, kolleger og foreldre
  • Ha kunnskaper om tverrkulturell kommunikasjon og kunne bruke denne kunnskapen i veiledningsarbeidet
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning og veiledning i grupper
  • Kunne bidra til å utvikle selvinnsikt og handlingsdyktighet hos veisøker
  • Ha utviklet selvinnsikt i og bevissthet om egne verdier og holdninger
  • Ha kjennskap til og kunne formidle relevant regelverk og føringer om veiledning i skolen

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning og kommunikasjon gjennomføres som nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager i semesteret, og avsluttes med eksamen. Samlingene gjennomføres i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

 

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudium. Multimedialt innhold blir lagt til rette for å støtte studentenes læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

 

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg, utprøving og rollespill. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Canvas. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen.

Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Det er tre forprøver (oppgaver) i emnet. Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut på Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling.

Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge obligatoriske arbeidskrav. Studenter som ikke består arbeidskrav ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

To dagers individuell hjemmeeksamen.
Retningslinjer for eksamen vil bli lagt ut på Canvas og gjennomgått på samling.

Ut- og innlevering av eksamensoppgave blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Første utsatte/nye eksamen etter den ordinære eksamen gjennomføres som hjemmeeksamen. Utsatt/ny eksamen på et senere tidspunkt gjennomføres som 6 timers skriftlig skoleeksamen uten hjelpemidler.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.