BER312 Aktivitet og deltakelse som samfunnsansvar
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
I dette emnet fokuseres ergoterapeutens yrkesutøvelse og rolle i en organisatorisk og samfunnsmessig sammenheng. Ergoterapi ses i sammenheng med helsefremmende arbeid, folkehelse, arbeidshelse og ergoterapeutens bruk av aktivitet og deltakelse i forhold til dette.
Ergoterapi som helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeid innen både arbeidsmiljø og lokalsamfunn, samt lovgrunnlaget for virksomheten, står sentralt.
Aktuelle tema er:
- ergoterapi i et samfunnsperspektiv
- helsefremmende arbeid, folkehelse
- arbeidshelse
- ergonomi
- aktuelt lov - og regelverk
- menneskerettigheter og kulturelle ulikheter og betydningen dette har for yrkespraksis
- "Occupational Justice"
- globale helse- og miljøutfordringer
- arbeidsrettede tiltak
- universell utforming
- velferdsteknologi
- profilering av yrkesrollen som ergoterapeut
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan drøfte aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget
- kan drøfte hvordan ulike samfunnsstrukturer fremmer og hemmer individets rett til aktivitet og deltakelse på ulike livsarenaer
- kan drøfte ergoterapi i et samfunns-, helsesosiologisk-, og brukerperspektiv
- kan drøfte hvordan internasjonale og nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer og reformer, veiledere og kliniske retningslinjer påvirker ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
- kan drøfte ergoterapeutens samfunnsansvar i et historisk og multikulturelt perspektiv
- kan analysere og bedømme aktuelle faktorer som fremmer og hemmer menneskets muligheter for helse og livsmestring
- kan drøfte ergoterapeutens yrkesutøvelse og rolle i en organisatorisk og samfunnsmessig sammenheng.
- kan drøfte menneskets rett til aktivitet og deltagelse i et velferdssamfunn
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende ergoterapeutiske arbeidsprosesser i forhold til en målgruppe på aktuell arbeidsplass
- kan gjennomføre bruk av aktuelle kartleggingsverktøy for å identifisere individets og gruppens muligheter for arbeidsdeltakelse, og hvordan arbeidsmiljøet fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
- kan gjennomføre aktuelle helsefremmende prosjekter, i samarbeid med målgruppe, aktør og andre profesjoner
- kan gjennomføre innovative tiltak i utvikling av eget og tverrprofesjonelle fagområder
- kan mestre trinnene i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan vurdere tiltak i lys av menneskerettigheter, verdier som kulturelt mangfold og et inkluderende samfunn
- kan drøfte ulike tjenester og ergoterapi i lys av behov for brukermedvirkning, kvalitetsforbedring og implementering av ny kunnskap i tjenestetilbud og fagutøvelse
- kan vurdere hvordan ulike forutsetninger kan påvirke menneskers arbeidshelse
- kan formidle og dokumentere ergoterapeutens fagkompetanse i forhold til helsefremmende, forebyggende- og rehabiliterende arbeid for en aktuell målgruppe
- kan planlegge og gjennomføre innhenting av ny kunnskap på en systematisk måte
Krav til forkunnskaper
BERP3 må være bestått for å kunne ta dette emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive arbeidsformer som: gruppearbeid, selvstudium, temadager, forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, oppgaveskriving og seminar. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, og studenten må ha en godkjent tilstedeværelse på 80% av obligatorisk undervisning og veiledning.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
Obligatorisk tilstedeværelse
Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning. Obligatorisk undervisning er vanligvis gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon. Noen forelesninger kan være obligatoriske, dersom de omhandler kunnskap som kan være vanskelig for studentene å tilegne seg på egenhånd.
Skriftlig gruppeoppgave for kartlegging av arbeidsplass
Studentene velger selv gruppe og kommer med forslag om aktuell arbeidsplass. Arbeidsplassen blir godkjent av lærerne, og studentene bringer med seg et skriv vedr. tillatelse til videoopptak og om taushetsløfte. Intervjuer, kartlegging, observasjon, skriftlig dokumentasjon og videoopptak er aktuelle arbeidsformer. Hver gruppe legger fram dette arbeidet i et seminar, og får tilbakemelding fra lærere og medstudenter.
Gruppen leverer en skriftlig gruppeoppgave på 2000 ord +/-10% med rapport til arbeidsplassen som vedlegg. Rapportens omfang skal være på 800 - 1200 ord. Etter tilbakemelding fra lærer på skriftlig gruppeoppgave, leverer gruppen rapporten til arbeidsplassen.
Ved ikke godkjent gruppeoppgave, bearbeider gruppen besvarelsen med utgangspunkt i den samme undersøkelsen.
Prosjektarbeid
Studentene arbeider med et tema som er knyttet til ergoterapi som samfunnsansvar. Det utarbeides en rapport på 1500 - 3000 ord. Alternative rapporteringsformer kan være aktuelle, slik som videorapportering eller posterpresentasjon. Rapporten presenteres muntlig i et seminar hvor samarbeidspartnere og lærere inviteres. Den kan bearbeides etter tilbakemelding på seminaret og eventuelt videreformidles til eventuelle oppdragsgivere.
Som forberedelse til eksamen, knyttes det skriftlige prosjektarbeidet til særlig relevante læringsutbytter og tema i emnet. Endelig produkt innleveres noen dager før eksamen og danner grunnlag for muntlig høring.
Vurderingsform
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen på ca. 20 minutter. Prosjektarbeidet i grupper danner grunnlag for den muntlige høringen.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F), framstiller studenten seg til ny, individuell muntlig høring på bakgrunn av tidligere gruppearbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Den skriftlige gruppebesvarelsen med rapport, tas med til muntlig høring.
Mer om hjelpemidler