MAS153 Bacheloroppgave - Marinteknikk
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet i bachelorutdanningen og gjennomføres i siste studieår.
Studentene skal gjennomføre en selvstendig metode- og problemorientert prosjekt med utgangspunkt i et realistisk problemstilling der det kreves kunnskaper og ferdigheter fra sentrale områder i studiet. Arbeidet utføres i normalt grupper og kan være et samarbeid med en bedrift eller en offentlig etat, eller den kan inngå i utdanningens satsing på forskning og utvikling.
Studentene får tildelt en faglig veileder og utdanningen bidrar til at faglige og metodiske elementer blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Studentene formidler jevnlig arbeidets fremdrift til høgskolens veileder og til oppdragsgivers kontaktperson gjennom muntlige og skriftlige statusrapporter. Ved avslutning av prosjektet skal prosjektet presenteres av gruppen og hver enkelt student redegjøre for egen faglig og personlig utvikling.
Bacheloroppgaven skal gjennomføres i tråd med retningslinjer for bacheloroppgaver og en veiledningsavtale skal underskrives.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
- kjenne til relevante metoder og arbeidsmåter vedrørende forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget ingeniørfagfelt
- kunne oppdatere sine kunnskaper gjennom kontakt med relevante fagmiljøer og praksisfelt
Ferdigheter
- innhente, analysere og referere informasjon på en kritisk og reflektert måte
- dokumentere og formidle resultater fra et prosjektarbeid på en systematisk og vitenskapelig måte
Generell kompetanse
- arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et faglig prosjekt
- omsette sine kunnskaper og ferdigheter i praktiske løsninger
- vise en reflektert, etisk og miljømessige innsikt i sitt arbeid i tråd med relevante nasjonale retningslinjer
Krav til forkunnskaper
Ved tildeling av prosjektoppgave etter 5. semester skal 120 studiepoeng, inkludert alle emner som inngår i første studieår og eventuelle fordypningsfag som oppgaven bygger på, være bestått. Dersom tildeling av oppgaven gjøres etter 4. semester reduseres studiepoengkravet til 100 studiepoeng. Studenter som ikke oppfyller krav om forkunnskap og/eller studiepoeng kan søke om dispensasjon til instituttlederen innenfor samme tidsfristen som søknaden om bachelorprosjektet må være inne. Etter gjennomført utdanningssamtale kan dispensasjon fra forkunnskapskravet bli gitt.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og prosjektarbeid med veiledning, der normalt 2-3 studenter arbeider sammen i en prosjektgruppe.
10 timer med veiledning er obligatorisk for gruppen/studenten.
Prosjektarbeid
Prosjektgruppen utarbeider en prosjektplan i samarbeid med veileder og eventuell oppdragsgiver. Prosjektplanen inneholder problemformulering, gjennomførbarhetsanalyse (metodevalg og ressursbehov), prosjektorganisering med framdriftsplan. Prosjektarbeidet videre skjer gjennom innhenting av informasjon/ spesifikasjon/ konstruksjon/ beregning/ programmering osv. med basis i fagfeltet.
Gruppens medlemmer fører jevnlig en prosjektdagbok som dokumenterer aktivitetene i prosjektet. Prosjektdagboken legges frem for veileder, som gir studentene tilbakemelding om faglig innhold og nivå.
Obligatorisk læringsaktivitet
En læringsmappe som består av:
1. Individuelt krav:
- Innleveringer i metode og vitenskapsteori
- Deltagelse på veiledningstimer
- Et refleksjonsnotat (selvrefleksjon over egen utvikling)
2. Krav til gruppen:
- Prosjektplan
- Skriftlig prosjektdagbok
- Midtveispresentasjon
- Bacheloroppgave, i henhold til mal på instituttet
- Sluttpresentasjon
- Deltagelse på EXPO med plakatforedrag og eventuelt produkt.
Alt skal ferdigstilles til gitte frister. De obligatoriske arbeidskravene er kun gyldige i det semesteret mappen gjennomføres. Læringsmappen dokumenterer læringsprosessen i arbeidet med bacheloroppgaven og bidrar til økt refleksjon underveis. Kun tre av mappeelementene vil bli brukt til mappevurderingen. I tillegg til mappevurderingen vil det bli gjennomført en muntlig eksamen (se punktet Vurdering)
Vurderingsform
Deleksamen som består av to deler: vurderingsmappe og muntlig eksamen
Begge deler må være bestått for å bestå emnet. Ved ikke bestått på en av delene må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt neste studieår, fortrinnsvis i vårsemesteret. Det gis ikke anledning til å levere en forbedret versjon av bacheloroppgaven dersom den delen er ikke bestått.
Mappevurdering
Vurderingen baserer seg på følgende deler fra læringsmappen:
- Bacheloroppgaven og eventuelt produkt
- Plakatforedraget
Omfanget av bacheloroppgaven fastsettes i samråd med veileder. Innleveringsfrist blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskalaen er Bestått / Ikke bestått. Karakteren for mappevurderingen settes felles for gruppen.
Muntlig eksamen
Muntlig eksamen avholdes etter at bacheloroppgaven er levert, som en sluttpresentasjon av prosjektet.
Muntlig eksamen skal ha fokus på gruppen og den enkelte students metodeforståelse, og metodevalg i arbeidsprosessen, så vel som det endelig resultatet i form av bacheloroppgaven og et eventuelt produkt.
Karakterskalaen er Bestått / Ikke bestått. Karakteren for den muntlige eksamenen settes individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler