MGUMH101 Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Mat og helse 1 emne 1 er et bacheloremne i grunnskolelærerutdanningen 5-10 og er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. Emnet har vekt på kompetanseområdene kultur, forbruk og helse.
I Mat og helse 1 emne 1 legges det vekt på et helsefremmende kosthold, matkultur, bærekraftig forbruk, og på mat og måltiders betydning for utjevning av sosiale ulikheter i helse.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om skolefagets historie
- har kunnskap om sentrale styringsdokumenter for mat og helse
- har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider
- har kunnskap om ulike matlagingsmetoder
- har kunnskap om matvaregrupper og bearbeiding av råvarer
- har kunnskap om trygg mat og matvarers holdbarhet
- har kunnskap om nasjonale kostholdsanbefalinger og retningslinjer for mat og måltider i grunnskolen
- har kunnskap om sensorikk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan holde god kjøkkenhygiene
- kan anvende ulike matlagingsmetoder som formidler god smaksopplevelse
- kan bruke grunnleggende ferdigheter i praktisk opplæring, tilpasset ulike elevers forutsetninger
- kan vurdere nytten av forskningsbasert kunnskap i praktisk opplæring i mat og helse
- kan vurdere mat og måltider ut fra nasjonale kostanbefalinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan se faget mat og helse i et samfunnsaktuelt perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse
- har innsikt i relevante fagetiske problemstillinger
- kan overføre fagkunnskap til undervisning i mat og helse i grunnskolen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper.
Materialkostnader (kr. 500) og ekskursjoner (kollektiv transport) må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatoriske arbeidskrav.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: Studentene skal individuelt bruke Kostholdsplanleggeren/Matvaretabellen til å vurdere næringsinnholdet i eget matinntak, eller næringsinnholdet i mat som lages i en praktisk kjøkkenleksjon, opp mot nasjonale kostanbefalinger. Besvarelsen skal skrives som en akademisk tekst (2000 ord).
- Arbeidskrav 2: Studentene skal i gruppe planlegge, gjennomføre og vurdere oppstart av en undervisningsøkt med fokus på matvaregruppe og matlagingsmetode, og som har overføringsverdi til grunnskolen på trinn 5-10. Undervisningsopplegget skal gjennomføres for medstudenter, og være forankret i 1-2 kompetansemål fra LK06.
Semesterplanen vil gi nærmere retningslinjer for arbeidskravene. Alle arbeidskrav må være godkjente før studenten kan ta eksamen i emnet.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Studenten trekker tema som både er pensumrelatert og som åpner for videre refleksjon.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler