Hopp til innhald

BARN506 Klinisk studie i barnesykepleie 3

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet legger vekt på at fagutøvelse krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud. Kunnskap om rammefaktorer skal gi studenten utvidet forståelse for hvilke faktorer som påvirker spesialisthelsetjenesten. Økt innsikt og handlingskompetanse vedrørende internkontroll, korrekt og hensiktsmessig dokumentasjon og konstruktivt samarbeid på tvers av faggrupper, skal bidra til å kvalitetssikre tjenestene. Emnet legger vekt på at etablert kunnskap, holdninger og verdier sørger for at brukere/pasienter får faglig forsvarlig pleie og behandling og at etiske og juridiske forhold blir ivaretatt. Etiske dilemmaer vektlegges spesielt.

Emnet legger tilrette for en forventning om å vise individuell progresjon, gode evner til samarbeid og økende grad av selvstendighet. 

Emnet er en fordypning i barnesykepleie og fagledelse. Selvstendighet i å kunne identifisere og utføre barnesykepleie i komplekse situasjoner vektlegges.

  • Forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon
  • Kommunikasjon og omsorg for pasienter i alle aldre og deres pårørende
  • Samarbeid i tverrfaglig team
  • Bruk av medisinsk-teknisk utstyr som scop, defibrillator, respirator, og pumper til administrering av medikamenter, væske og ernæring
  • Pasientsikkerhetstiltak
  • Mottak og overflytning av pasient
  • Dokumentasjon og rapportering
  • Medikamenthåndtering

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har avansert kunnskap om barnesykepleie som fag, og barnesykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunn
  • har inngående kunnskaper om og kan reflektere over barnesykepleiersoppgaver, rolle, funksjon og ansvar i ny eller aktuell avdeling
  • har avansert kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere pasientens generelle og spesielle behov for sykepleie med svikt eller ved trussel om svikt i vitale funksjoner
  • kan analysere og formidle kunnskap ift observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt/kritisk syke pasienten og utføre helhetlig barnesykepleie selvstendig
  • har kunnskaper om barnesykepleierens rolle og funksjon i det tverrfaglige teamet

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at akutt og/eller kritisk syke sine livsviktige funksjoner opprettholdes/gjenopprettes
  • kan selvstendig observere, vurdere, iverksette og revurdere tiltak i utøvelse av barnesykepleien
  • kan planlegge mottak av akutte og labile pasienter selvstendig og ta imot i samarbeid med veileder
  • kan anvende avansert elektromedisinsk utstyr forsvarlig under behandling og overvåkning, og ta hensyn til pasientens fysiske og psykiske reaksjoner knyttet til bruken av utstyret
  • kan anvende ulike dokumentasjonsformer, kurveføring og medikament administrasjon,samt rapporterer den utførte sykepleie
  • kan ha selvstendig ansvar for den stabile pasienten
  • kan kommunisere og samarbeide i det tverrfaglige teamet rundt pasienten

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan selvstendig utøve barnesykepleie til pasienter og pårørende
  • kan bidra selvstendig til fagutvikling og forskning i barnesykepleie
  • kan ta initiativ til å reflektere over etiske dilemma med pasient og pårørende, og ta ansvar for å drøfte etiske utfordringer i det tverrfaglige teamet
  • kan vise integrert forståelse for pasient sikkerhet i utøvelse av barnesykepleie

Krav til forkunnskaper

Bestått emnet BARN505

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av 13 uker praksis som skal omfatte en av følgende avdelinger:

  • Nyfødtmedisinsk avdeling
  • Avdeling for store barn
  • Barnepoliklinikk
  • Barnekirurgisk avdeling

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at praksisstudiene kan vurderes til bestått

  • Obligatorisk fremmøte i praksis, klinikksamling og veiledningssamtaler
  • Skriftlig lærings- og evalueringsdokumentasjon (ukerapport, målsetting-, og evalueringsskjema)

Arbeidskravene er gyldig i det semesteret de gjennomføres.

Vurderingsform

Praksisvurdering

Vurderingsuttrykk
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått

Studenten har krav på vurdering underveis i de kliniske studier og skal halvveis, eller senest 3 uker før avsluttet klinisk periode, få skriftlig melding dersom det oppstår tvil om godkjenning. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de kliniske studiene. Dersom studenten i siste halvdel/de siste tre ukene av perioden viser atferd som åpenbart gir grunnlag for ikke bestått, kan det gis slik vurdering selv om melding ikke er gitt tidligere. Kliniske studier omfatter flere seksjoner som alle må være godkjent før videre progresjon i studiet. Den/de seksjoner som utgår på grunn av forsinket godkjenning, må tas igjen før studenten får avlegge eksamen.

Gjennomføring av ny klinisk periode
Ved ikke bestått vurdering, har studenten krav på å få tilrettelagt den aktuelle perioden en gang til. Dersom studenten får varsel om ikke godkjent på en seksjon, gjennomføres resten av den kliniske perioden på denne seksjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler