BSD430 Prosjektplan for bacheloroppgaven og fordypningspraksis
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Prosjektplanen skal presentere tema for bacheloroppgaven og bakgrunn for valg av tema.
Prosjektplanen skal inneholde: Hovedtema for bacheloroppgaven, problemstilling, teoretisk rammeverk metodisk tilnærming, fremdriftsplan og litteraturliste. For mer informasjon om prosjektplan Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS.
Utgangspunkt for 6 ukers fordypningspraksis er prosjektplanen og plan for praksisperioden.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om ulike måter å forstå sykepleie på, noe som påvirkes av kunnskapssyn og rådende politiske oppfatninger i samfunnet, i helsevesenet og i akademia.
- kan gjør rede for relevant faglitteratur om et selvvalgt tema med relevans for sykepleiefaget
- har kjennskap til vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor valgte fordypningsområde
- har kunnskap om kritisk tenkning i forskning og akademisk virksomhet i sykepleie
Ferdigheter:
Studenten...
- kan planlegg et systematisk arbeid med en praksisnær sykepleiefaglig relevant problemstilling
- kan diskuterer og reflekterer over problemstilling, forskningsdesign, og anvendelse av valgt metode
- kan innhente og bruker forskningsresultater og annen relevant kunnskap som kan relateres til sykepleiefaglige problemstillinger
- kan reflektere over egen og andres sykepleiefaglige funksjon og rolle i møte med pasienter, deres pårørende og kolleger
- kan diskutere og utføre faglig forsvarlig sykepleie
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere helhetlig sykepleie
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål
- kan anvende teoretiske og praktiske kunnskaper i sykepleie
- har en kritisk holdning til forskning og aktuell fagkunnskap
- kan utøve sykepleie i praksis basert på sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
Krav til forkunnskaper
Bestått 3. studieår GRSD
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstendig arbeid og praksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før kandidaten kan starte i fordypningspraksis:
1. Prosjektplan med et omfang på 1500 (ekslusiv referanseliste)
2. Plan for praksisperioden
Vurderingsform
Praksis blir vurdert samlet etter en avsluttende vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden basert på læringsutbyttet i emnet, plan for praksis og personlig målsetting.
For å få bestått praksis, må studenten nå læringsutbyttet og oppfylle krav til 90% fremmøte i praksis.
Vurderingsuttrykk
Praksisstudiene blir vurdert til bestått/ikke bestått
Ny praksis
Når studenten får praksis vurdert til ikke bestått, må hele praksisperioden blir tatt på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler