Hopp til innhald

BSD430 Prosjektplan for bacheloroppgaven og fordypningspraksis

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Prosjektplanen skal presentere tema for bacheloroppgaven og bakgrunn for valg av tema.

Prosjektplanen skal inneholde: Hovedtema for bacheloroppgaven, problemstilling, teoretisk rammeverk metodisk tilnærming, fremdriftsplan og litteraturliste. For mer informasjon om prosjektplan Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS.

Utgangspunkt for 6 ukers fordypningspraksis er prosjektplanen og plan for praksisperioden. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har kunnskap om ulike måter å forstå sykepleie på, noe som påvirkes av kunnskapssyn og rådende politiske oppfatninger i samfunnet, i helsevesenet og i akademia.
  • kan gjør rede for relevant faglitteratur om et selvvalgt tema med relevans for sykepleiefaget
  • har kjennskap til vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor valgte fordypningsområde
  • har kunnskap om kritisk tenkning i forskning og akademisk virksomhet i sykepleie

 Ferdigheter:
Studenten...

  • kan planlegg et systematisk arbeid med en praksisnær sykepleiefaglig relevant problemstilling
  • kan diskuterer og reflekterer over problemstilling, forskningsdesign, og anvendelse av valgt metode
  • kan innhente og bruker forskningsresultater og annen relevant kunnskap som kan relateres til sykepleiefaglige problemstillinger
  • kan reflektere over egen og andres sykepleiefaglige funksjon og rolle i møte med pasienter, deres pårørende og kolleger
  • kan diskutere og utføre faglig forsvarlig sykepleie
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere helhetlig sykepleie

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål
  • kan anvende teoretiske og praktiske kunnskaper i sykepleie
  • har en kritisk holdning til forskning og aktuell fagkunnskap
  • kan utøve sykepleie i praksis basert på sykepleie som fag, profesjon og vitenskap

Krav til forkunnskaper

Bestått 3. studieår GRSD

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, selvstendig arbeid og praksis

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før kandidaten kan starte i fordypningspraksis:

1. Prosjektplan med et omfang på 1500 (ekslusiv referanseliste)
2. Plan for praksisperioden

Vurderingsform

Praksis blir vurdert samlet etter en avsluttende vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden basert på læringsutbyttet i emnet, plan for praksis og personlig målsetting.

For å få bestått praksis, må studenten nå læringsutbyttet og oppfylle krav til 90% fremmøte i praksis.

Vurderingsuttrykk
Praksisstudiene blir vurdert til bestått/ikke bestått

Ny praksis
Når studenten får praksis vurdert til ikke bestått, må hele praksisperioden blir tatt på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler