LSU2 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 2
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen, og med de utfyllende retningslinjene for praksisstudiet.
Dette er andre emne i kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU2). Emneplanen bygger på Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og emnet er en valgbar fordypningsdel av bachelorstudiet barnehageutdanning. Det er lagt til tredje studieåret. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene pedagogikk, samfunnsfag og norsk.
Emnet bygget på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid emne 1, som må være bestått før studenten kan ta eksamen i emne 2. Det overordna målet for kunnskapsområdet er å styrke studentene sin kompetanse på profesjonsfaglige tema som pedagogisk ledelse, veiledning, organisasjonskunnskap, organisasjonslæring og samarbeidsprosesser i barnehagen. Kunnskapsområdet vil fokusere på systematiske og langsiktige endrings- og læringsprosesser der pedagogisk leder, sammen med styrer, har ansvaret for kvalitetsutviklingen i barnehagen. Dette innebærer kompetanse til å analysere, reflektere, vurdere, foreta valg og fatte beslutninger i teamarbeidet og på egen hånd.
Innholdet i emnet er strukturert i fire hovedtema:
- Barnehagen som lærende organisasjon
- Pedagogisk ledelse
- Pedagogisk utviklingsarbeid, dokumentasjon og kritisk refleksjon
- Barnehagelærerrollen
Læringsutbytte
Etter endt studie skal studenten ha:
Kunnskap om
- Barnehagens utvikling og endring i et samfunnsperspektiv
- Ulike begrep, modeller og metoder knyttet til endrings- og utviklingsprosesser med særlig vekt på oppfølgingsfasen
- Pedagogisk ledelse
- Kommunikasjonens betydning i ledelse av utviklingsprosesser
- Profesjonstenking som kvalifisering, sosialisering og subjektivering for å møte politiske og ideologiske utfordringer for barnehagelærerprofesjonen
- Barnehagelærerrollen
Ferdigheter til å
- Lede arbeidet med å identifisere, beskrive, analysere og vurdere utviklingsområder i barnehagen
- Lede teamlæring og kollektive læringsprosesser i barnehagen
- Anvende kunnskap om arbeidsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen
- Utøve profesjonelt ansvar og faglig skjønn
- Mestre og utfordre ulike dokumentasjonsformer og kunne bruke dokumentasjon som grunnlag for kritisk didaktisk arbeid og endring
- Planlegge, gjennomføre og vurdere fagpolitisk oppgave
- Lede videreutviklingsfasen av pedagogisk utviklingsarbeid
- Møte krav til barnehagen/barnehageprofesjonen ut fra eget ståsted og faglige vurderinger
- Møte barn, foreldre og kollegaer i ulike (og også uventede) sammenhenger
Generell kompetanse til å
- Bli bevisst egne kvalifikasjoner som pedagogisk leder, velge lederstiler og utvikling av egen lederidentitet
- Utvikle kompetanse til kritisk refleksjon over dominerende tankemønstre i og om barnehagen
- Utvikle økt bevissthet på etiske utfordringer knyttet til pedagogisk ledelse og utviklingsarbeid
- Ha selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonen sin særstilling og utfordringer i dagens samfunn
Krav til forkunnskaper
LSU1
Undervisnings- og læringsformer
Studiet legger vekt på selvstudium, forelesninger, arbeid i studentgrupper, seminarer, praksis (2 uker), deltagelse i pedagogiske øvelser, veiledning individuelt og i grupper, prosessorientert skrivning, nettdiskusjoner, skriftlige og muntlige presentasjoner. Det forventes stor grad av initiativ og deltagelse fra studentenes side, både i undervisningen og i gruppearbeidet.
Høgskolen bruker Canvas som studiestøttesystem, og det er en forutsetning at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer her. Studentene skal bruke studiestøttesystemet, aktuelle nettkilder i emnet og aktivt bruke biblioteket ved HVL.
Studentene må regne med at deler av undervisningen er obligatorisk. Det kan være i undervisning med gruppearbeid, eller muntlige fremlegg. Hva som er obligatoriske læringsaktiviteter blir gitt ved semesterstart.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til selvvalgte plan- og styringsdokument (for eksempel stortingsmeldinger, forskrifter, lover og kommunale planer) (maks 1300 ord)
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en fagpolitisk oppgave
- Muntlig presentasjon i klassen over selvvalgt barnehagefaglig tema fra fordypningen (vise retoriske kunnskaper)
- Muntlig gruppefremlegg knyttet til temaet pedagogisk ledelse av utviklingsarbeidet på praksisseminar
Obligatoriske arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved for sen innlevering vurderes arbeidskravet som ikke godkjent. Ved ikke godkjent får studenten en (1) ny mulighet til å forbedre arbeidet.
For å kunne fremstilles til avsluttende eksamen, må obligatoriske arbeidskrav og praksis være bestått.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Individuell skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler