MAKP402 Implementering II: integrere forskning, profesjons- og brukerkunnskap
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Dette emnet er en videreføring av emnet MAKP202 (Implementering I), og erstatter emnet MAKP401 (Implementering II). Emnet har tre særskilte fokus. Disse er 1) å evaluere om praksis er kunnskapsbasert, 2) ulike metoder og nivåer av brukerinvolvering 3) kvalitativ forskning sin rolle i kunnskapsbasert praksis.
Å evaluere praksis faller sammen med de siste trinnene i det å jobbe kunnskapsbasert, nemlig å implementere forskningsbasert kunnskap og evaluere egen praksis. Disse utgjør essensielle aktiviteter i kvalitetsarbeid og studentene lærer ulike strategier for å beherske dette.
Det er i møtene med pasienter og brukere av helsetjenestene at helsepersonell skal anvende den mest pålitelige forskningsbaserte kunnskapen, sammen med profesjons- og brukerkunnskap. Men hva betyr det egentlig å involvere pasienter og brukere i beslutninger/forskning? Studentene lærer å operasjonalisere brukerinvolvering på ulike nivå og får kompetanse om strategier som anvendes for brukerinvolvering.
Kvalitativ forskning er sentralt i både implementering av ny kunnskap og for å fange erfaringskunnskap og brukererfaringer. I løpet av de siste tiårene har kunnskapsoppsummeringer av kvalitative studier vokst frem som et anerkjent grunnlag for kunnskapsbasert praksis, på lik linje med andre former for oppsummert kunnskap. Systematiske oversikter over kvalitative studier er derfor sentralt i dette emnet og studentene lærer å kritisk vurdere kunnskapsoppsummeringer som er relevant for implementering og brukerinvolvering.
Emnet kan erstattes med videreutdanning eller relevant emne på masternivå fra annen utdanning/ studiested. Du må søke masterstudiets administrasjon om godkjenning av dette i løpet av første studieår. Søknaden vurderes individuelt.
Emnet går over ett semester.
- Evaluering av praksis
- Implementering: Integrering av ulike former for kunnskap i beslutninger om samspillet mellom forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap.
- Rammebetingelsene: Normative, politiske, økonomiske, juridiske, teknologiske, sosiale og etiske forutsetninger og implikasjoner når en forsøker å implementere forskning i praksis.
- Implementeringsstudier og kvalitative kunnskapsoppsummeringer: Hva karakteriserer dem, hvordan utformes de og hvordan kritisk vurdere kvalitative primærstudier og kunnskapsoppsummeringer.
- Forskningskommunikasjon: Hvordan tilrettelegge og gradere kunnskap for praksis, og hvordan formidle usikre resultater i kunnskapsoppsummeringer til praktikere og brukere.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om hvordan praksis kan evalueres opp mot kunnskapsbaserte standarder
- kan kritisk reflektere over hvordan forskjellige typer kunnskap påvirker praksis
- kan analysere hvordan erfaringskunnskap og brukerkunnskap påvirker kunnskapsbaserte beslutningsprosesser på ulike nivåer i helsetjenesten (klinisk praksis, retningslinjer, med mer)
- har avansert kunnskap om hvordan normative, politiske, økonomiske, juridiske, teknologiske, sosiale og etiske faktorer kan modifisere beslutninger og endringer i helsetjenesten
- har avansert kunnskap om kvalitative kunnskapsoppsummeringer
- har inngående kunnskap om hvilken funksjon kvalitative oppsummeringer har i beslutnings- og endringsprosesser
Ferdigheter:
Studenten...
- kan initiere og planlegge evaluering av kunnskapsbaserte endringsstrategier i helsetjenesten
- kan formidle kritiske refleksjoner til fagfeller, praktikere og brukere omkring brukerinvolvering
- kan kritisk vurdere kvalitative kunnskapsoppsummeringer og forholde seg til hvordan disse kan brukes i endringsarbeid og brukerinvolvering i helsetjenesten
- kan formidle målrettede og etterrettelige forskningsbaserte refleksjoner til fagfeller, praktikere og brukere
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kunnskapsbasert praksis og implementering
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er i hovedsak nettbasert, med ett samlingsbasert seminar midtveis i semesteret. Undervisning omfatter forelesninger (video og klasserom), webinar, videokonferanser, oppgaveløsing individuelt og i grupper, og deltakelse i diskusjonsfora på nett. Studenten må påregne selvstudium i tillegg til undervisningen i emnet. Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter, herunder lesing av relevant litteratur. Foruten ett seminar på campus foregår undervisning, samt kommunikasjon med medstudenter og faglærere via studiestøttesystemet Canvas. For å delta på videokonferanser trenger studenten mikrofon og høyttaler. Vi anbefaler også å bruke webkamera og hodetelefon.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer i uken.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Basert på et (hypotetisk eller reelt) forbedringsarbeid på din egen arbeidsplass skal du utvikle en plan for å monitorere, evaluere og opprettholde det som er innført. Du skal utarbeide et sammendrag (abstract på 350 ord) som du får tilbakemelding på (av en medstudent). Sammendraget danner grunnlaget for en poster som du skal presentere på samling. Du skal ta del i påfølgende faglig diskusjon om ditt innlegg, samt forberede og gi tilbakemelding til en medstudents innlegg.
- Hver enkelt student skal lese en gitt kunnskapsoppsummering over kvalitative studier og evaluere denne med GRADE - CERQUAL rammeverket. Evalueringen leveres inn før samlingen.
Læringsaktivitetene er gyldige i fire semestre.
Vurderingsform
Oppgave
Samvalg er en arbeidsform som involverer pasienten aktivt i avgjørelser om behandling i helsetjenesten. Studenten skal utfra egen praksis utarbeide en empirisk begrunnet strategi for å få til samvalg. Det skal særlig legges vekt på hvordan kvalitativ forskning inngår i kunnskapsgrunnlaget for strategien. Omfang på 3000 ord +/- 10%
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått (karakteren F), må studenten omarbeide besvarelsen og levere denne til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- MAKP401 - Implementering II: Integrere forskning, profesjons- og brukarkunnskap - Reduksjon: 15 studiepoeng