Hopp til innhald

MOØ240 Innovasjon og entreprenørskap i praksis i en regional kontekst

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Hovedinnholdet i emnet er 10 uker hospitering (fulltid) i en oppstartsbedrift, i egen studentbedrift tilknyttet et inkubatormiljø, i et innovasjonsprosjekt i etablert virksomhet, i en næringsklynge eller tilsvarende.  I hospiteringsperioden skal studenten samhandle med det entreprenørielle teamet/prosjektmedarbeiderne i innovasjonsprosjektet, og utføre oppgaver som markedsundersøkelser, investoranalyser, pitching, utvikling av forretningsmodeller, kost-nytte analyser av produkt og tjenester mv. Gjennom praksisbasert læring får studenten erfaring med å virkeliggjøre innovasjon og entreprenørskap, herunder kommersialisering av teknologi mv., og utvikler ferdigheter og kompetanse knyttet til å gjennomføre innovasjons- og entreprenørskapsoppgaver i praksis. Organiseringen av hospiteringsperioden gjøres i tett samarbeid med det regionale innovasjonsmiljøet og inkubatorer.

For studenter med egen forretningsidé, legger vi til rette for hospitering i egen studentbedrift med krav til oppfølging/mentorering i inkubatormiljøet.

Parallelt med hospiteringsperioden i bedrift skal studentene delta på ettermiddagsseminarer med gjesteforelesere fra næringsliv/offentlig sektor. Vi samarbeider tett med de regionale klyngene og private/offentlige virksomheter for å organisere og gjennomføre seminarrekken.

Studentene får en innføring i temaet entreprenørielle team, immaterielle rettigheter/IPR-utfordringer og refleksjon gjennom fagseminar (ettermiddag) gitt av faglærere. Studentene skal bidra aktivt her.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten...

- har inngående kunnskap om innovasjon og entreprenøriell praksis i en regional kontekst

- har avansert kunnskap om det regionale innovasjonssystemet, samhandling, aktører og dynamikk i de mest sentrale næringene i regionen

- ulike organisasjonsformer for innovasjon og entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten...

- kan identifisere viktige utfordringer med innovasjon og kommersialisering hos oppstartsbedrifter og    etablerte bedrifter i næringsliv/offentlig sektor.

- kan gjennomføre/iverksette sentrale innovasjons- og entreprenørskapsoppgaver for en oppstartsbedrifter eller i etablerte bedrifter.

- kan bruke egne erfaringer med praksisbasert læring og reflektere kritisk over egen entreprenøriell læring.

- Kan vurdere ulike aspekt ved organisasjon og ledelse som fremmer eller hemmer innovasjon og  entreprenørskap

Generell kompetanse

Studenten...

- kan analysere og reflektere kritisk over innovasjon og entreprenøriell praksis i ulike bransjer i offentlig og privat sektor, herunder entreprenøriell læring og strategier.

- har innsikt i sentrale utfordringer hos oppstartsbedrifter/entreprenører og etablerte virksomheter, og kan utføre entreprenørskapsoppgaver i en oppstartsbedrift/innovasjonsprosjekt

- kan anvende teoretisk kunnskap til praktisk gjennomføring, og anvende flerfaglig kunnskap i en tverrfaglig sammenheng

- Har innsikt i ulike rammebetingelser for innovasjon i offentlig og privat sektor

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MOØ234 Innovation Management and The Corporate Startup

Undervisnings- og læringsformer

Emnet skal gi studentene praksisbasert entreprenøriell læring i bedrifter og innovasjonsprosesser i en regional kontekst. Studenten vil få oppfølging av en mentor i sin virksomhet og av emneansvarlig/faglærere. Læringen er studentaktiv og handlingsorientert, gjennom samhandling med entreprenøren/medarbeidere og gjennom utføring av innovasjons- og entreprenørskapsoppgaver. Læringsarenaen er bedriften i et større inkubatormiljø eller et innovasjonsprosjekt i en etablert virksomhet i regionen.  Studentene skal videre delta på ettermiddagsseminar en gang per uke, hvor gjesteforelesere fra regionalt næringsliv/offentlig sektor presenterer ulike case og anvendte forståelser av regional praksis og bedriftspraksiser. På seminarene forventes det at studentene er aktive og stiller spørsmål, deltar i diskusjoner og refleksjoner rundt tema for seminarene. Faglærere bidrar også på seminarene med å fasilitere dialog og diskusjoner, i tillegg til å koble diskusjonene til relevant litteratur/teori.

Gründer i hospiteringsbedriften eller prosjektleder for innovasjonsprosjektet skal fungere som mentor og gi studenten muntlige tilbakemeldinger på hvordan de løser innovasjons- og entreprenørskapsoppgavene, forbedringspunkter, personlig mestring og utvikling (samtaler i 3., 6. og 9. uke). Ved endt hospiteringsperiode skal mentor levere et evalueringsnotat av studenten (1-2 sider) basert på samtalene i perioden.

Studentene blir oppfordret til å skrive logg/dagbok underveis i hospiteringsperioden om erfaringer og refleksjoner de gjør seg i hospiteringsperioden. Studentene skal skrive to refleksjonsrapporter om henholdsvis egen entreprenøriell læring/praksis og om regional entreprenøriell praksis. Emnet avsluttes med en muntlig eksamen med fokus på egen entreprenøriell læring/praksis i lys av regional entreprenøriell praksis.

I løpet av praksisperioden skal studentene gruppevis delta på to refleksjonssamlinger. Samlingene gjennomføres på ettermiddagen (2 timer) i grupper på 4-6 studenter. Første refleksjonssamling vil være et introduksjonsseminar om refleksjon i praksislæring, herunder teoretisk analyseredskap for å styrke refleksjonsnivået og konkret veiledning for refleksjonsskriving, skrive logg o.a. ("reflective writing"). Den andre refleksjonssamlingen skal gjennomføres i andre halvdel av praksislæringen/praksisperioden.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til vurdering/eksamen:

- Obligatorisk hospitering i bedrift, dvs. full arbeidsuke i 10 uker.

- Obligatorisk oppmøte og aktiv deltagelse på ettermiddagsseminarene 

Vurderingsform

Vurderingen er todelt og består av to skriftlige innleveringer (2 refleksjonsrapporter) og muntlig eksamen.

Studenten skal skrive to refleksjonsrapporter som hver teller 30 %, totalt 60%.

- 1 Refleksjonsrapport om egen entreprenøriell læring (5-7 sider)

- 1 Refleksjonsrapport om entreprenøriell regional praksis (7-10 sider)

Refleksjonsrapportene skal leveres digitalt 2 uker etter praksisperioden.

Muntlig eksamen skal telle 40 % av den totale vurderingen, og skal gjennomføres senest uken etter praksisperioden.

Karakterskala er A-F der F er ikke godkjent

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler