PSBU105 Vitenskapsteori, metode og etikk
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver, og fokuserer på hvordan de kommer til uttrykk i valg av metode, analyse av data og formidling. Fokus er rettet mot vitenskapelig virksomhet generelt og forskning innen psykososialt arbeid med barn og unge. Evne og vilje til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner, vektlegges spesielt.
- Vitenskapsteori og metode
- Litteraturstudie
- Akademisk skriving
- Datainnsamlingsmetoder for kvantitativ og kvalitativ metode
- Forskningsetikk (NSD og REK)
- Reliabilitet og validitet
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver
- har inngående kjennskap til karakteristika ved kvantitative forskningsmetoder
- har inngående kjennskap til karakteristika ved kvalitative forskningsmetoder
- har inngående kjennskap til muligheter og begrensninger ved former for metodetriangulering
- har inngående kunnskap om etiske prinsipper for forskning, og evne til å kritisk vurdere etiske aspekter ved gjennomføring av et forskningsprosjekt
- har inngående kjennskap til prinsipper for akademisk kildehåndtering og siteringspraksis
- har inngående kjennskap til etiske og metodiske utfordringer av spesielt stor relevans for psykososialt arbeid med barn og unge
Ferdigheter:
Studenten...
- kan kritisk evaluere metodologiske aspekter ved kvalitative og kvantitative forskningsprosjekt
- kan identifisere og kritisk evaluere etiske aspekter ved forskningsprosjekt
- kan kritisk vurdere kildebruk i vitenskapelige publikasjoner
Generell kompetanse:
Studenten...
- har avansert innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske aspekter ved vitenskapelig virksomhet generelt, og innen psykososialt arbeid med barn og unge
- kan anvende sine kunnskaper til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PSBU101
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Selvstudier
- Gruppearbeid
Gruppeoppgaver basert på kritisk gjennomlesning av fagfellevurderte vitenskapelige artikler med spesiell relevans for fagfeltet, valgt av emne-ansvarlig. Lærer veileder gruppene og gruppene har muntlig framlegg med påfølgende plenumsdiskusjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente før studenten kan framstille seg for sluttvurdering:
Arbeidskrav 1: Muntlig fremføring av gruppeoppgave i plenum, med påfølgende plenumsdiskusjon.
Arbeidskrav 2. Fylle krav til obligatorisk tilstedeværelse (75 %). Mer enn 20% fravær fra gruppearbeid medfører at studenten ikke kan fremstilles til individuell skriftlig eksamen
Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semester.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Gradert karakterskala A - F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler