ING2047 Risikoanalyse
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet gir en innføring i hva risikoanalyser er og hvordan analyser av sikkerhetsrisiko knyttet til større, akutte ulykker gjennomføres:
- Risikoanalyse og dens plass i risikostyring og sikkerhetsledelse.
- Risiko som fenomen.
- Risikoakseptkriterier og vurdering av risiko.
- Risikoanalyseprosessen.
- De mest vanlige analysemetodene.
- Identifisering av farekilder, trusler og uønskede hendelser.
- Analyse av hendelsesforløp, herunder årsaksanalyse, konsekvensanalyse og pålitelighetsanalyse.
- Vurdering av usikkerhet i risikoanalyser.
- Presentasjon av risiko.
I tillegg gir emnet en introduksjon til analyse av helse- og miljørisiko:
- Helserisikoer, epidemilogi, toksikologi og gjennomføring av systematisk helserisikoanalyse.
- Miljørisikoer, transport i mark, vann og luft, og gjennomføring av systematisk miljørisikoanalyse.
Læringsutbytte
- Kunnskaper:
Studenten:
- Kan gjøre rede for hva risikoanalyser er og hvilken rolle slike analyser har i forbindelse med risikostyring og sikkerhetsledelse.
- Har innsikt i hva som ligger i begrepet risiko og hvordan risiko vurderes.
- Har god kjennskap til hele risikoanalyseprosessen for analyse av sikkerhetsrisiko.
- Har god kjennskap til de mest vanlige risikoanalysemetodene, og hvordan disse brukes til henholdsvis å identifisere farekilder, trusler og uønskede hendelser og analysere hendelsesforløp.
- Har innsikt i hvilke forhold som bidrar til usikkerhet i risikoanalyser.
- Har kjennskap til hvordan analyser av helse- og miljørisiko gjennomføres.
- Kan gjøre rede for betydningen av epidemiologi og toksikologi i forbindelse med vurdering av helserisiko, samt gjøre rede for hvordan forurensning transporteres i mark, vann og luft i forbindelse med vurdering av miljørisiko.
- Ferdigheter:
Studenten:
- Kan gjennomføre analyser av sikkerhetsrisiko.
- Kan anvende de mest vanlige risikoanalysemetodene.
- Kan identifisere farekilder, trusler og uønskede hendelser i et analyseobjekt.
- Kan analysere hendelsesforløp gjennom årsaksanalyse og konsekvensanalyse.
- Kan analysere systempålitelighet ved hjelp av pålitelighetsanalyse.
- Kan vurdere risikoen for et analyseobjekt og usikkerheten i en risikoanalyse.
- Kan gjennomføre enkle analyser av helse- og miljørisiko.
- Kompetanse:
Studenten:
- Viser god forståelse både for risikoanalyseprosessen som helhet og for de ulike trinnene i risikoanalyseprosessen.
- Kan identifisere løsninger på problemstillinger relatert til gjennomføring av risikoanalyser, og bidra til faglig diskusjon rundt betydningen og konsekvensene av løsningene.
- Kan reflektere over godheten til risikoanalyser.
- Kan planlegge og gjennomføre, både alene og i samarbeid med andre, varierte arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, samt reflektere over eget arbeid.
- Kan formidle og presentere fagstoff og resultater fra risikoanalyser.
Krav til forkunnskaper
Ingen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvingsoppgaver, innleveringer, prosjektarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk oppgave.
Vurderingsform
Del 1: Mappe, teller 50 % på endelig karakter.
Del 2: Skriftleg eksamen, 3 timer, teller 50 % på endelig karakter.
Begge delene må bestås.
Gradert karakter A - E / F (stryk).
Hjelpemidler ved eksamen
Skoleeksamen, skriftlig: Enkel kalkulator: Godkjent kalkulator er Casio fx-82 (alle typer: ES, ES Plus, EX, Solar etc.)
Mer om hjelpemidler