Hopp til innhald

VPD300 Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet fokuserer på koplingen mellom individ og system der studentene skal tilegne seg kunnskap om sosial ulikhet og sosiale problemer og hvordan velferdssystemet kan legge føringer og påvirke velferdstilbud til marginaliserte grupper. Emnet omhandler også kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer. Videre skal studenter tilegne seg kunnskap om organisasjonsteori og beslutningsprosesser i organisasjoner og hvordan profesjonsutøvere kan gå frem for å fremme læring og innovasjon i egen organisasjon. Det er også fokus på endring og kvalitetsforbedring blant annet ved risikovurdering på bruker- og systemnivå (kvalitetssystem for kvalitet i tjenester som utføres og HMS for ansatte). 

Sentrale tema i emnet er: Kvalitetsforbedring, risikovurdering på organisasjons- og individnivå, skadeavvergende tiltak, sosial ulikhet og sosiale problem, organisasjonsteori, makt og sosialisering i et livsløpsperspektiv. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap: 

Studenten... 

  • har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering 
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid og ha kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette  
  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering av velferdstjenester, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør  
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde i tråd med kunnskapsbasert praksis 
  • har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer 
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing og sosioøkonomiske problemer 
  • har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av 
  • har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres 

Ferdigheter: 

Studenten... 

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tversektoriell samhandling 
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglige forsvarlige tilbud til tjenestemottakere  
  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser 

Generell kompetanse: 

Studenten... 

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer 
  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn 
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter 
  • kan planlegge og gjennomføre kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser 

Krav til forkunnskaper

Alle emner i første studieår, samt praksisemne VPDP100, VPDP200 og tredje semester (VPD200 og VPD210) må være bestått.

Anbefalte forkunnskaper

VPD220 Inkludering, deltaking og vernepleiarens samfunnsansvar 

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive læringsformer som seminar, dialogkafe, gruppearbeid og framlegg.  

Andre undervisningsformer er førelesninger og selvstudium. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

1. Muntlig framlegg i gruppe knyttet til forbedringsarbeid 

2. Simulering - kommunikasjonskurs (tre dager). 

Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre. 

Vurderingsform

Individuell skriftlig oppgave, med egen problemstilling, i form av et forbedringsarbeid. Omfang 5000 ord +/- 10%. 

Vurderingsuttrykk:

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. 

Ny eksamen:

Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.   

Tredje gangs forsøk:

Emnet i sin helhet må gjennomføres ved neste ordinære eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • VPD5-307 - Kvalitet og forbetringsarbeid - Reduksjon: 10 studiepoeng