Hopp til innhald

VPDP200 Helse, miljø og omsorgspraksis

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Fokus for helse, miljø og omsorgspraksis er å fremme tjenestemottakers helse, trivsel og mestring. Emnet inneholder 13 uker brukerrettet praksis og teoretisk undervisning knyttet til tema i emnet.

I praksis skal studenten lære praktisk stell og bidra til helsefremming hos tjenestemottakerne. Praksis innebærer kommunikasjon og relasjonsbygging og miljøterapeutisk arbeid gjennom tilrettelegging, støtte og opplæring i samhandling med dem det gjelder. Gjennom praksis skal studentene legge til rette for brukeres aktivitet og deltagelse som bidrar til helefremming og trivsel i hverdagen. I praksis skal studentene øve seg i å arbeide etter prinsipper i kunnskapsbasert praksis (KBP). I tillegg kreves det at studenten arbeider aktivt etter en vernepleiefaglig modell.

Sentrale tema i emnet er: helse og omsorg, helsefaglige prosedyrer, legemiddelhåndtering, dokumentasjon av helsehjelp, miljøterapeutisk arbeid, aktivitet, velferdsteknologi, selvbestemmelse og kunnskapsbasert praksis.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:   

Studenten…

  • har bred kunnskap om problemløsning på individnivå, gjennom observasjon, utredning, utforskning av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et livsløpsperspektiv
  • kjenner til sykdomsforebygging og helsefremming
  • har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv
  • har kjennskap til vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
  • har kunnskap om legemidlers virkning og bivirkning og  og kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering,
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om symptomer og behandling innen de vanligste somatiske og psykiske sykdommer innen fagområdet
  • kjenner til relevant lovverk
  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan anvende faglig kunnskap for kritisk å diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
  • kan anvende relevante metoder og kartleggings og utredningsarbeid for å kunne identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak, og kjenner til aktuelle pasientforløp
  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til helsefremming og sykdomsforebygging og faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i pasientopplæring
  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Generell kompetanse:

Studenten…

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen
  • har innsikt i teorier, prosesser, metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekt for den enkeltes verdighet
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering og bidra til utvikling av god praksis
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområde og utvikling av faglig forsvarlig praksis og gjennom dette bidra til forebygging av tvang
  • kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
  • kjenner til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhentning av brukers erfaring og kunnskap
  • kjenner til kvalitetsarbeid og system for avvikshåndtering

Krav til forkunnskaper

Bestått første studieår og praksisemnet VPDP100 Praksis-miljøterapeutisk arbeid.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emnet VPD210 Helsefremming og helsehjelp

Undervisnings- og læringsformer

I praksisstudiene skal studenten lære gjennom å delta i ulike yrkessituasjoner og gjennom å reflektere over egne og andres handlinger i yrkesfeltet.

Praksisforberedelser og undervisning inngår som en del av praksisperioden.  Studentene utarbeider en praksisplan som følges opp i praksis. For nærmere informasjon om innhold i en praksisplan se informasjonshefte om praksis

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende læringsaktivitet må være godkjent for at studenten kan gå ut i praksis:

1. Førstehjelpskurs

Læringsaktiviteten er gyldig i 4 semestre.

Vurderingsform

Eksamen med to deler. Begge deler (Del 1 og Del 2) må være bestått for å få bestått emnet.

  • Del 1, Praksis: Praksis - miljøterapeutisk arbeid.

Praksisstudiene er obligatorisk og det stilles krav om 90 % tilstedeværelse.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått etter en avsluttende vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden. For å bestå praksis må studenten nå læringsutbyttet for emnet og oppfylle krav til oppmøte i praksis, Jmf Forskrift om studium og eksamen ved HVL

Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halveies i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. Det skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet.

Ny praksisperiode:

Ved ikke bestått praksis (del 1) må praksisperioden gjennomføres på nytt ved neste ordinære Praksis - miljøterapeutisk arbeid.

  • Del 2, Oppgave:  Skriftlig oppgave. Omfang: 3500 ord +/- 10%

Vurderingsuttrykk:

Bestått/ ikke bestått.

Ny eksamen:

Ved ikke bestått oppgave, må denne bearbeides og leveres til ny angitt tid.

Ved tredje forsøk:

På individuell eksamensoppgave må studenten gjennomføre ny datainnsamling, som forutsetter 4 uker i praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler