Hopp til innhald

VVPB801 Innføring i veiledning og vurdering for praksislærere i barnehage

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette emnet tilbys praksislærere i barnehager, og imøtekommer kravet i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning om praksislæreres veiledningskompetanse. Formålet med studiet er å bidra til at studenten utvikler kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer, veileder, vurderer og lærerutdanner. I tillegg til barnehagelærerens ulike roller og ansvarsområder, gis det innføring i pedagogisk veiledning, vurdering og praktisk bruk av ulike metoder.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene skal ha inngående kunnskap om

  • pedagogisk veiledning og vurdering som begreper i teori og praksis
  • praksisopplæring i norsk barnehage og samfunnskontekst
  • veiledningsteorier og metoder som er relevant for veilederrollen i praksisopplæringen
  • kommunikasjons- og relasjonsforståelse som er relevante for veiledning og vurdering
  • hvordan analysere og begrunne egen profesjonspraksis både teoretisk, erfaringsbasert og etisk

Ferdigheter

Studentene skal

  • gjennomføre veiledningssamtaler både på individ- og gruppenivå
  • lede og begrunne veiledningsprosesser
  • kritisk analysere ulike teorier om veiledning og vurdering
  • reflektere etisk, pedagogisk og didaktisk over sin egen veiledning
  • observere og vurdere studenter i praksis ut fra en helhetlig forståelse av barnehagelærerutdanningen som profesjonsutdanning
  • anvende og reflektere over bruk av digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten skal ha generell kompetanse 

  • i å kritisk og selvstendig gjennomføre, analysere og vurdere pedagogisk veiledning og ulike former for vurdering
  • i rollen som praksislærer ha forståelse for barnehagelærerutdanningen og praksisbarnehagens betydning for barnehagelærerstudentens forberedelse til å bli profesjonsutøver
  • i å forstå seg selv som praksislærer som lærerutdanner

Krav til forkunnskaper

Fullført barnehage-/førskolelærerutdanning eller annen treårig pedagogisk høgskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehage.  Søker må være ansatt som barnehagelærer i barnehage.

Anbefalte forkunnskaper

Fortrolig med bruk av digitale verktøy.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet innebærer aktiv bruk av høgskolens ulike digitale lærings- og kommunikasjonsplattformer. Det er tre samlinger over to dager i høstsemesteret. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, er studiet organisert i deltemaer med forelesninger, øvelser og diskusjoner. Dette skjer både fysisk og digitalt, i grupper og individuelt.

Studiet krever personlig og faglig dialog og evne til refleksiv skriving om faglige problemstillinger innenfor emnet. Det forutsettes ulike former for arbeid med studiet mellom samlingene.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i studiet
  • En skriftlig individuell tekst på 1000 ord, +/- 10%
  • En videobasert veiledningssamtale etterfulgt av en felles refleksjon mellom veileder og veisøker om formen og innholdet i samtalen. Studenten leverer en skriftlig refleksjonstekst med basis i metasamtalen på 750 ord, +/- 10%.
  • Gjennomføre en kollegaveiledning i grupper og innlevering av en felles metatekst i etterkant på 1500 ord, +/- 10%.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravene vil foreligge i god tid før gjennomføring og innlevering. 

Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig semesteroppgave over 3 uker, på 3000 ord, +/- 10 %.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

I tillegg til vurderingskriterier, vil det foreligge retningslinjer for eksamen i god tid før eksamensperioden. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler