VPL120 Menneskets utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet fokuserer på pedagogiske læringsteorier og didaktiske prinsipper, menneskets psykologi utvikling og læring, sosiale relasjoner og nettverk. Emnet rettes mot menneskets normalutvikling og læring i et livsløpsperspektiv fra barndom til alderdom. Videre er kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt behandlet i emnet. Kritisk vurdering av disse teoriene og begrepene står sentralt i emnet.
Sentrale tema i emnet er: utviklingspsykologi, læringsteorier, pedagogikk, kunnskapsbasert praksis, kognitiv funksjonsnedsettelse, de vanligste syndromene og de vanligste psykiske lidelsene.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper
- har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
- kjenner til de vanligste psykiske lidelsene innen fagområdet
- har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling, læring og sosialisering i et livsløpsperspektiv.
- har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende faglig kunnskap om relevante resultatet fra forsknings- og utviklingsarbeider som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan søke etter kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde i tråd med kunnskapsbasert praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som workshop, bruk av digitale læringsverktøy, studentdrevet undervisning, framlegg og gruppearbeid. Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1: Skriftlig gruppeoppgave basert på kunnskapsbasert praksis
2: Individuelt skriftlig arbeid på inntil 1500 ord
Arbeidskravene er gyldig i 3 semester
Vurderingsform
Hjemmeeksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 virkedager. Omfang på oppgaven er inntil 3000 ord
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Blir gjennomført som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- VPL5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng
- VPD5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng
- BVP120 - Mennesket sin psykologi, utvikling og læring - Reduksjon: 5 studiepoeng
- BVP202 - Miljøarbeid, habilitering og rehabilitering - med fokus på funksjonsnedsetjing og funksjonshemming - Reduksjon: 5 studiepoeng