DRA303 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet er et pedagogikk-emne i bachelorutdanningen Drama og anvendt teater. Hovedfokuset er på læringsarbeid som kan bidra til elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling. Pedagogisk teori brukes til å analysere, forstå og videreutvikle egen praksis.
- Pedagogikk og didaktikk
- Lærerrollen
- Ulike perspektiver på læring
- Profesjonalitet
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om læring og motivasjon
- kunnskap om sentrale didaktiske prinsipper
- kunnskap om observasjon som metode
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i skolen, med utgangspunkt i didaktisk teori og sentrale styringsdokumenter
- reflektere over elevers læringsarbeid og det å skape et godt læringsmiljø, med utgangspunkt i ulike pedagogiske teorier
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over yrkesetiske utfordringer og dilemmaer som han/hun kan møte i sitt arbeid i skolen, på bakgrunn av sentrale rammefaktorer i skolen
- faglig og kritisk reflektere over sin egen personlige og profesjonelle utvikling
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuelt arbeid, veiledning, muntlige og skriftlige oppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene.
- Ett skriftlig og ett muntlig arbeidskrav.
Arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsform
Skriftlig individuell skoleeksamen, 6 timer.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler