DRA307 Kreativ Dans
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2022/2023.
Emnet setter hovedfokus på kreativt dansearbeid, dansedidaktikk og fagteori, og ligger i vårsemesteret andre studieår.
Utforskende dansearbeid, dansedidaktikk, koreografi og fagteori står sentralt. Det settes fokus på læreren som planlegger, organisator, veileder og medspiller i dette emnet.
Studiet er åpent for internasjonale studenter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved fullført emne har kandidaten generell og grunnleggende kunnskap om:
- Dans - historisk utvikling og teorier.
- Kreativ Dans - didaktikk og arbeidsmåter.
- Musikk-kunnskap knyttet til dansefagligheten.
- Hvordan kreativ dans knytter an til drama- og musikkfagene.
Ferdigheter
Ved fullført emne kan kandidaten:
- Forberede, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg med bruk av prinsippene i kreativ dans.
- Lage og undervise enkle bevegelsesformer.
- Nytte dansefaglighet i dramapedagogiske sammenhenger.
Generell kompetanse
Ved fullført emne er kandidaten i stand til å:
- Planlegge, lede og gjennomføre kultur-prosjekt for barn og/eller unge, med bevegelse som del av prosjektet.
- Planlegge, lede og gjennomføre dramafaglig prosjekt for barn og unge, i skolehverdag, hvor bevegelse og kreativ bruk av dans er del av prosjektet.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring fra fysisk aktivitet, som dans, sport/idrett, og/eller andre fysiske kroppskulturer. Erfaring med drama. Erfaring med musikk. Erfaring fra kreative prosjekter for og med barn og/eller unge personer.
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk-metodisk arbeid med kreativ bevegelsesarbeid, scenisk formidling, forelesninger, veiledning, studentstyrt undervisning og oppgaveskriving.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Obligatoriske læringsaktiviteter i undervisningen og krav om aktiv deltakelse ikke mindre enn 80%, fra studenten i praktiske timer (gruppearbeid, praktiske oppgaveløsninger i fbm forelesninger, og prosjektarbeid)
- Skriftlige oppgaver
- Ett gruppearbeid, prosjektbasert, produsert, framført, dokumentert og reflektert over.
Studenten har ansvar for egen læring.
Vurderingsform
- Del 1: Praktisk eksamen i form av praktisk oppgaveløsning med kreativ bruk av bevegelse/dans - eksamen i gruppe, etterfulgt av en muntlig samtale om gruppens valg i forbindelse med arbeidet. Vekting 60 % av endelig karakter.
- Del 2: Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til eksamensarbeidet. (Ikke mindre enn 800 ord.) Vekting 40 % av endelig karakter.
Eksamensoppgave og notat gis ut 2 uker før eksamensavvikling. Eksamensavvikling - heldag.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.
Karakterskala A-F. der F tilsvarer ikke bestått. I spesielle tilfeller kan gruppekarakteren justeres for enkelte av gruppemedlemmene.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tekniske hjelpemidler som lys og lydteknikk egnet scenekunstnerisk.
Tekniske hjelpemidler som film/video dokumentasjon. evt. annet kameraarbeid, samt tjenester fra internett. (Spotify, youtube oa).
Som del av kreativ konsept, kan nyttes scenografi og kostymer.
Mer om hjelpemidler