EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Ledelse
- Didaktikk
- Refleksjon
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om
- barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati.
- kulturer for inkludering i barnehagen med fokus på mangfold, respekt, nestekjærlighet tilgivelse, solidaritet, likestilling og likeverd
- barnehagens fysiske rom og materialitet
- teoretiske perspektiver på pedagogisk ledelse
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- beskrive didaktiske forutsetninger som har betydning for læringsmiljøet for barnehagens aktører.
- være kritisk reflekterende
- reflektere over egen profesjonsrolle og eget profesjonsfaglige språk.
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
- kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnede mål for barnehagen
- kunne vise profesjonsetisk kompetanse i møte med barn, personalet, foreldrene og andre instanser
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltakelse i undervisning og på nettmøter
3 arbeidskrav:
1. Løpende protokoll
2: Praksisfortelling
3. Praktisk gjennomføring
Vurderingsform
Muntlig eksamen.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler