MSB109 Revisjon, regnskap og forretningsdrift
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Dette kurset består av to deler. I første del av kurset vil det fokuseres på hvordan digitale teknologier påvirker virksomheter og endrer måten de opererer på, deriblant digitale forretningsmodeller. I den andre delen, skal vi utforske hvordan digitale teknologier påvirker profesjoner og endrer deres arbeidspraksis. Verden blir digital, og den digitale revolusjonen påvirker mange selskaper i ulike bransjer og profesjoner. Derfor er det avgjørende å forstå hvordan teknologier som Internett, delingsøkonomi, sosiale nettverk, ERP-system, Blockchain, Big Data og IKT kan skape verdier for bedrifter og profesjoner i det digitale samfunnet. Målet med dette kurset er å introdusere studentene til den pågående digitale transformasjonen i bedrifter og profesjoner. I tillegg diskuteres temaer innen bærekraft. Kurset omhandler følgende problemstillinger:
- De økonomiske og teknologiske faktorene som driver den digitale revolusjonen og hvordan digital transformasjon påvirker virksomheter og yrker
- Forskjellene mellom eksisterende forretningsmodeller og nye digitale forretningsmodeller
- Sentrale teknologier og konsepter i digitale virksomheter og profesjoner
- Karakteristika ved digitale forretningsmodeller og kilder til konkurransefortrinn i den digitale økonomien
- Mulighetene og utfordringene for internasjonale og norske virksomheter ved å delta i den digitale konkurranse
- Etiske problemstillinger ved digital økonomi og virksomhetenes bruk av data
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved fullført emne vil studenten ha avansert kunnskap om:
- karakteristika til digital økonomi og digitale forretningsmodeller
- nøkkel til konsepter i dagens digitale virksomheter og profesjoner
- nåværende og fremtidig utvikling i den digitale økonomien
- etiske spørsmål om den digitale økonomien og virksomhetenes bruk av data
Ferdigheter
Etter fullført emne vil studenten kunne:
- bruke sentrale teorier fra kurset og anvende dem i casearbeid
- forstå og anvende relevante digitale strategier og konsepter i praksis
- analysere muligheter og utfordringer for bedrifter som deltar i den digitale konkurransen
Generell kompetanse
Etter fullført emne vil studenten:
- kunne utvikle forretningsmodeller i virksomheter som deltar i den digitale konkurransen
- kunne ta beslutninger angående digitale forretningsstrategier
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i bedrifter og profesjoner knyttet til bærekraft og digital økonomi
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende forståelse av forretningsstrategi.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer vil være en blanding av tradisjonell forelesning, klassediskusjoner, casearbeid og praktiske seminarer (bedriftspresentasjoner). Undervisningsmetoden i faget vil avhenge av antall elever som er påmeldt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Delta på tre praktiske seminar og hvor dere vil bli bedt å forberede spørsmål til seminar, til gjesteforeleserne eller andre oppgaver. Nærmere detaljer vil komme i løpet av kurset.
Vurderingsform
Eksamen i to deler:
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer (60 %).
Oppgave som skrives i grupper (40%).
Karaktersystem A-F der F er stryk.
Studentene må bestå begge eksamensdelene for å bestå kurset.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler