Hopp til innhald

NORU802 Norsk 1, emne 2 - Språk- og tekstkunnskap

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Lærerutdanningsfaget norsk er et sammensatt og mangfoldig språk-, kultur- og litteraturfag og en praksisarena for kvalifisert arbeid med språk og tekster - i ulike sjangre og modaliteter, fra fortid og samtid. 

Norsk 1, emne 2: Språk- og tekstkunnskap er andre del av Norsk 1 for KFK 5-10. Sammen med Norsk 1, emne 1: Litteratur- og tekstkunnskap kvalifiserer dette til norskundervisning på mellomtrinnet. Norsk 1 og Norsk 2 kvalifiserer til norskundervisning på ungdomstrinnet. 

Sentralt i Norsk 1, emne 2 står tema knyttet til arbeid med skriving og det muntlige, som skrivedidaktikk, muntligdidaktikk, grammatikk og respons og vurdering. Norsk som andrespråk blir også et tema. I tillegg blir det knyttet til arbeid med de grunnleggende ferdighetene.

Undervisningen vil legge vekt på hvordan de fagovergripende emnene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) kan bli integrert i arbeidsmåter som involverer lesing, skriving, muntlige og digitale aktiviteter, og som også kan knyttes til ulike kjerneelement i den nye norskplanen.

Emnet legger også vekt på at studentene skal utvikle egne språkferdigheter, egen tekstkompetanse, egen formidlingsevne og egen digital kompetanse.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har omfattende kunnskap om språk som system og språket i bruk
  • har god kunnskap om skriving og skrivestrategier og hvordan elever på mellom- og ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine
  • har god kunnskap om muntlig kommunikasjon og samtalen som didaktisk redskap
  • har kunnskap om relevante språkteoretiske og språkdidaktiske begreper og perspektiv
  • har kunnskap om språklig identitet, norsk som andrespråk og flerspråklig praksis
  • har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre
  • har kunnskap om gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen
  • har kunnskap om respons på og vurdering av muntlige, skriftlige og sammensatte elevtekster

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere språk og språkbruk og gjøre rede for faglige valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling
  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, både for elever med norsk som første- og andrespråk og for elever med bokmål og nynorsk som opplæringsmål
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere samtalen som didaktisk redskap i elev- og klassesamtaler
  • kan legge til rette for at elever på mellom- og ungdomstrinnet får lese og skrive sakprosa og skjønnlitterære tekster for ulike formål og i ulike sjangre og medium
  • kan vurdere og bruke varierte arbeidsmåter, ulike læringsressurser, nye metoder og ny teknologi i den videre skriveopplæringen
  • kan tilpasse opplæringen til elever med ulik bakgrunn og ulike ferdigheter i norsk
  • kan bruke kunnskap om språk og språkbruk til å kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og kjenne igjen tegn på lese-, skrive- og språkvansker
  • mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevene videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige og kritiske språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre rede for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • kan vurdere egen praksis ut fra gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt
  • kan skrive akademiske tekster

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert som en kombinasjon av selvstudium, nettbasert arbeid og tre samlinger. 

Emnet legger stor vekt på studentaktive læringsformer, der studenten er både mottaker, aktiv deltaker, veileder for medstudenter og observatør. Undervisningen vil derfor variere mellom lærerstyrt klasseromsundervisning og varierte, studentaktive læringsformer.

Studiet har ikke egen praksisdel, men er praksisrettet ved at egen yrkeserfaring blir knyttet til arbeidet. Studentene skal få prøve ut og reflektere over emner og fagstoff som blir tatt opp i undervisningen, og se disse emnene i sammenheng med erfaringer og observasjon i egen klasse. Emnet vil også innebære utveksling av erfaringer og kollegarespons.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene må få godkjent en læringsmappe med tre obligatoriske, individuelle læringsaktiviteter for å få gå opp til eksamen. Temaene for innleveringene blir kunngjort ved studiestart. Læringsaktivitetene skal skrives på nynorsk. 

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i fire semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Mappevurdering med to tekster fra læringsmappen i bearbeidet versjon. En oppgave blir bestemt av høgskolen. Den andre er selvvalgt. Både faglig innhold og skriftlig utforming blir vurdert.

Målform: Nynorsk

Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler