Hopp til innhald

VEI802 Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

God veiledning er viktig for læring og utvikling i profesjonsutdanningen og videre i yrkesutøvelsen for lærere i barnehage og skole. Dette emnet et rettet mot lærere som ønsker å veilede studenter og nyutdannede lærere og som ønsker å fordype seg i emnet profesjonskvalifisering.

Studiet legger opp til at studenten skal kunne identifisere problemstillinger og utvikle ny forståelse i veiledning av studenter og nyutdannede lærere. Studenten skal utvikle forståelse for pedagogisk og profesjonelt skjønn og videre utvikle forståelse og handlingskompetanse i etiske spørsmål.   

Studiet legger opp til at deltakerne utvikler kunnskap om rollen som praksislærer med innsikt i de til enhver tid gjeldende rammene og målene for lærerutdanning og de studieprogrammene studentene følger. Videre vektlegges praksislærers vurderings- og didaktiske kompetanse basert på innsikt i læringsutbytteformuleringene i praksisemnet. Studiet vektlegger kunnskap og innsikt i nyutdannede læreres møte med yrkeslivet i de til enhver tid gjeldende nasjonale prinsippene for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.

Læringsutbytte

Kunnskap: 

 

  • Har kunnskap om profesjonsteori relevant for barnehage og skole og hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til kontinuerlig profesjonell utvikling 
  • Har kunnskap om veiledning som medierende redskap for kollektive læreprosesser og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap  
  • Har kunnskap om faglige og etiske utfordringer i veiledning av nyutdannede lærere i skole og barnehage 
  • har avansert kunnskap profesjonskvalifisering og om forskning og innovasjonsprosesser i veiledning av studenter og nyutdannede lærere 

 

Ferdigheter:  

  • Kandidaten kan anvende kunnskap om veiledning til å planlegge, gjennomføre og analysere et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid. 
  • Kandidaten har ferdigheter i å samhandle med ulike aktører i barnehage/skole og å legge til rette for kollektive læreprosesser med hjelp av veiledning 
  • Kandidaten kan analysere faglige og etiske problemstillinger i veiledning med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet 

 

Kompetanse: 

  • Kandidaten kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning av studenter og nyutdannede lærere  
  • Kandidaten kan ta initiativ til nytenking og faglig utvikling i egen og andres veiledning av studenter og nyutdannede lærere 
  • Kandidaten kan, i samsvar med profesjonsetiske normer, identifisere og drøfte etiske utfordringer i veiledning av studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole 

Krav til forkunnskaper

VEI801

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nett-, samlings- og arbeidsplassbasert med tre felles samlinger over to dager hvert semester ved HVL.

I samlingene blir det lagt opp til korte forelesninger, diskusjoner og refleksjon i grupper, praktiske og varierte veiledningsøvelser. Mellom de felles samlingene arbeides det med nettbasert undervisningsmateriell, og man vil delta i studentaktive nettsamlinger og nettbaserte studiegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Emnet forutsetter aktiv deltakelse gjennom alle undervisningsaktiviteter. Dette innebærer blant annet obligatorisk deltakelse på felles undervisningssamlinger og deltakelse i nettbaserte studiegrupper.

Det er tre skriftlige læringsaktivitetene i dette emnet er knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av et veiledet utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass.  

Læringsaktivitetene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle læringsaktivitetene må være godkjent for oppmelding til eksamen.

Vurderingsform

Oppgave som tar utgangspunkt i et veiledet individuelt utviklingsprosjekt som gjennomføres på egen arbeidsplass. Kandidaten skal skrive en skriftlig akademisk rapport på 3000 ord +/-10 % med basis i eget prosjekt og sentrale tema i studiet. Rapporten skal være utgangspunkt for en muntlig justerende del (samtale) på inntil 30 min.  

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Oppgave: Alle
  • Muntlig eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler