VEI803 Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling i barnehage og skole
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Veiledning og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap er et område i stadig utvikling i profesjonsfellesskapet i barnehagen og skolen. Fagfeltet er viktig for læring og utvikling i profesjonsutdanningen og videre i yrkesutøvelsen for lærere i barnehage og skole. Dette emnet et rettet mot lærere som ønsker å lære mer om utvikling, innovasjon- og læringsprosesser i profesjonsfellesskapet i barnehagen, skolen eller videregående opplæring. Studiet legger opp til at studenten skal kunne identifisere problemstillinger og utvikle ny forståelse i veiledning av kollegagrupper. Studiet tar sikte på å utvikle innsikt og forståelse for utviklingsprosesser i skole og barnehage med basis i deltakernes egen erfaringsbakgrunn og med utgangspunkt i aktuell forskning. Studenten skal gjennom studiet kunne utvikle forståelse for pedagogisk og profesjonelt skjønn og videre utvikle forståelse og handlingskompetanse i etiske spørsmål. Utdanningen kan danne grunnlag for videre spesialisering i veiledning, både på master- og PhD-nivå.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Har kunnskap om profesjonsteori relevant for barnehage og skole og hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til kontinuerlig profesjonell utvikling
- Har kunnskap om veiledning som medierende redskap for kollektive læreprosesser og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- Har kunnskap om faglige og etiske utfordringer i veiledning av nyutdannede lærere i skole og barnehage
- har avansert kunnskap om praksisorientert forskning og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i barnehage eller skole
Ferdigheter:
- Kandidaten kan anvende kunnskap om veiledning til å planlegge, gjennomføre og analysere et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid.
- Kandidaten har ferdigheter i å samhandle med ulike aktører i barnehage/skole og å legge til rette for kollektive læreprosesser med hjelp av veiledning
- Kandidaten kan analysere faglige og etiske problemstillinger i veiledning med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Kompetanse:
- Kandidaten kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning i profesjonelle læringsfelleskap
- Kandidaten kan ta initiativ til nytenking og faglig utvikling i egen og andres veiledning på arbeidsplassen i skole og barnehage
- Kandidaten kan, i samsvar med profesjonsetiske normer, identifisere og drøfte etiske utfordringer i veiledning av kolleger og/eller personalgrupper på arbeidsplassen
Krav til forkunnskaper
VEI801
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er nett-, samlings- og arbeidsplassbasert med tre felles samlinger over to dager hvert semester ved HVL.
I samlingene blir det lagt opp til korte forelesninger, diskusjoner og refleksjon i grupper, praktiske og varierte veiledningsøvelser. Mellom de felles samlingene arbeides det med nettbasert undervisningsmateriell, og man vil delta i studentaktive nettsamlinger og nettbaserte studiegrupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Emnet forutsetter aktiv deltakelse gjennom alle undervisningsaktiviteter. Dette innebærer blant annet obligatorisk deltakelse på felles undervisningssamlinger og deltakelse i nettbaserte studiegrupper.
Det er tre skriftlige læringsaktivitetene i dette emnet er knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av et veiledet utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass.
Læringsaktivitetene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle læringsaktivitetene må være godkjent for oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
Eksamen tar utgangspunkt i et veiledet individuelt utviklingsprosjekt som gjennomføres på egen arbeidsplass. Kandidaten skal skrive en skriftlig akademisk rapport på 3000 ord +/-10 % med basis i eget prosjekt og sentrale tema i studiet. Rapporten skal være utgangspunkt for en justerende muntlig del (samtale) på inntil 30 min.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
- Oppgave: Alle
- Muntlig eksamen: Ingen