MACREL-VIT Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
I arbeidet med emnet skal kandidatene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske spørsmål relatert til Fou-aktiviteter knyttet til skole og kunst og kultur, og samfunn generelt. Emnet skal gi kandidatene grunnlag for å lese og tolke fag- og forskningslitteratur, særlig med tanke på å vurdere kritisk om kunnskapen er gyldig, pålitelig og andvendbar.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske retninger
- Har kunnskap om sentrale forskningsmetoder innenfor didaktisk og kunstbasert forskning
- Har innsikt i hva som er vitenskapelig kunnskap, og hvordan denne utvikles
- Har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et Fou-prosjekt
- Har kunnskap om forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten
- Kan velge relevant teori og utvikle et forskningsdesign
- Kan formulere forskningsspørsmål og relatere disse til aktuelle metoder
- Kan bruke relevante teknologiske redskaper for innsamling og analyse av kvalitative og kvantitative data
Generell kompetanse
Studenten
- Kan vurdere kvaliteten på eksisterende forskningslitteratur
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere et avgrenset Fou-prosjekt
Krav til forkunnskaper
Bestått fellesemnene Kreative fag og læreprosesser 1 og 2 før eksamen kan avlegges i vitenskapsteori og forskningsmetoder
Undervisnings- og læringsformer
Undervisninga vil være samlingsbasert og nettstøttet. Opplegget inneholder forelesninger, veiledning, nettdiskusjoner, nettbaserte ressurser og arbeid med mappeelementer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Deltakelse på samlinger og nettøkter
- Presentasjoner for faglærere og medstudenter
- Innlevering av pålagte oppgaver
De obligatoriske læringsaktivitetene vil bli nærmere presisert på Canvas.
Vurderingsform
Mappe
Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skriftlige eller trykte hjelpemidler
Mer om hjelpemidler