Hopp til innhald

MGBNA501 Naturfag 3, emne 1 - Naturfag fordypning

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

MGUNA501 er det første av tre masteremner, og skal gi studenten avansert kunnskap i en rekke dagsaktuelle temaer i naturvitenskap. De ulike temaene kan endres fra år til år ut fra hva som til enhver tid er dagsaktuelle. I tillegg skal studenten fordype seg ytterligere i ett av temaene som fordypningsemne.

Emnet vil ha hovedfokus på faglige problemstillinger i naturvitenskapen som er relevante og dagsaktuelle. Det vil være naturlig at temaene i noen tilfeller har en viss tverrfaglig karakter mellom de ulike fagdisiplinene i naturfag. Det vil òg være naturlig at flere av temaene knyttes opp mot "bærekraftig utvikling" og etiske problemstillinger. Fellesdelen av emnet utgjør 10 studiepoeng og er delvis knyttet opp til en tverrfaglig modul (5 studiepoeng) og en fagdidaktisk modul (5 studiepoeng).

Emnet tar opp argument knytt til korleis grunngjeving av faget og naturvitenskapens eigenart kan få konsekvenser for arbeidsmåter i faget.

Undervisning vil finne sted som forelesninger og seminarer og vil involvere studenter på flere fagtilbud (tverrfaglig modul). Underveis vil det være aktivitet som involverer studenter og lærere på flere lokaliteter.

Arbeidskrav omfatter samarbeid på tvers av fag, samt praktisk feltmetodikk og digitale arbeidsmåter.

Fordypningsemne

Det valgte fordypningsemnet skal knyttes til forskningsfronten, og fordypningsemnet kan også danne grunnlaget for det faglige fokuset i masteroppgaven. Fordypningsdelen av emnet utgjør 5 studiepoeng.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha

  • inngående kunnskap om muligheter og begrensninger naturvitenskaplig og  teknologisk forskning har for samfunnet
  • innsikt i "bærekraftig utvikling" og kunnskap om menneskelige adferd som truer naturmiljøet og menneskelig eksistens
  • kunnskap om hvordan ikke-bærekraftige møte påvirker økologi, biologisk mangfold, kultur, bosetning, energi og økonomi
  • kunnskap om barn og unge som endringsagenter
  • en naturfaglig fordypning i et av temaene i læringsutbytteformuleringene nevnt over (fordypningsemne)
  • inngående kunnskap om fagkultur knyttet til fordypningsemnet
  • inngående kunnskap om ulike didaktiske tilnærminger til hvordan naturvitenskapen kunnskap, praksiser og tenkemåter kan integreres i skolens naturfag.
  • inngående kunnskap om ulike didaktiske tilnærminger for hvordan få elever til å diskutere utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling, og naturfagenes rolle i samfunn og hverdagsliv
  • kunnskap om akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten kan

  • forstå naturvitenskapelige tekster
  • samle inn, sammenstille og videreformidle innholdet i faglige artikler innen en naturvitenskaplig gren
  • analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning i naturvitenskap og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen.
  • analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om naturvitenskapens egenart, verdigrunnlag og historie.
  • greie ut om ulike perspektiv og uavklarte resultat innenfor fordypningemnet og mulige konsekvenser dette har i forhold til "bærekraftig utvikling"
  • identifisere og reflektere over bærekraftig utvikling og lokale praksiser i lys av globale utfordringer
  • reflektere over vilkår og muligheter for å arbeide med bærekraftig utvikling i barnehage og skole forstå, tilpasse og undervise om komplekse sammenhenger mellom hav, klima og menneskers liv, i barnehage og skole

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke faglig innsikt til å argumentere for faglige synspunkter relatert til dagsaktuelle saker
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innenfor naturvitenskap
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har innsikt i utfordringer og muligheter i bærekraftig utvikling i lokal og global sammenheng
  • kan se barn og unge i lokal og global kontekst
  • kan planlegge, lede og evaluere tverrfaglige prosjekt- og utviklingsarbeid
  • er bevisst på og kan støtte barn og unges demokratiske deltakelse
  • har bevissthet om maktperspektiv
  • har selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for profesjonens særstilling og utfordringer i dagens samfunn

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Naturfag 60 sp

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger og samlinger om utvalgte tema
  • Undervisninga vil vere delvis nettbasert
  • Selvstudium innenfor et avgrenset valgt fagområde med veiledning
  • Bruk av blogg
  • Ekskursjoner/feltarbeid knyttet til fordypningsemnet
  • Felles "bærekraftseminar"

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Deltagelse på felles "bærekraftseminar"
  • Innlegg på blogg
  • Skriftlig oppgave i fordypningsemnet
  • Planlegge, gjennomføre og drøfte et undervisningsopplegg knyttet til fordypningstema eller et selvvalgt sosiovitenskaplig tema.

 

De obligatoriske læringsaktivitetene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i de to påfølgende semester etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen med utgangspunkt i fordypningsemnet og fellesemner innenfor "bærekraftig utvikling", 30 minutter.

Karakterskala: Bestått / Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler