MARV532 Bruk av tilbakemeldingsverktøy i samtaler
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler kunnskap og fordyping i bruk at tilbakemeldinger i relasjonelt arbeid i samtaler med individ, par, familier og f organisasjoner. Feedback-informerte tjenester er arbeidsformer som innebærer at hjelperen skaffer seg systematisk og kontinuerlig tilbakemelding fra brukerne på hvordan behandlingen passer og virker. Formålet er å kunne tilpasse og forbedre hjelpen underveis.
Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap om bruk av feedbackinformerte tilbakemeldingsverktøy i samtaler med individer, par, familier og organisasjoner.
Emnet bidrar også til utvikling av selvrefleksivitet og terapeutisk kompetanse i egen yrkesrolle. Trening på ferdigheter og tilbakemeldinger på eget arbeid står sentralt. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- kan analysere og kritisk drøfte bruk av tilbakemeldingsverktøy i tjenester
- har kunnskap om forskjellige former av feedback-informerte tjenester
- har kunnskap om forsking om forskjellige tilbakemeldingsverktøy
- kan legge til rette for systematiske tilbakemelding fra klient/ene
Ferdigheter:
Studenten…
- har større trygghet og flere ferdigheter for å systematisk innhente tilbakemeldinger fra individer, par, familier og organisasjoner
- har forskningsbaserte ferdigheter i bruk av tilbakemeldingsverktøy i samtaler
Generell kompetanse:
Studenten…
- har kunnskap om hvordan ulike former av feedback-informerte tjenester kan påvirke maktforholdene i terapi og andre profesjonelle samtaler
- har kunnskap om hvordan bruk av feedback-informerte verktøy kan kvalitetssikre relasjonelle samtaler
- kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemmaer ved bruk av feedbackinformerte verktøy i forskjellige kontekster
Krav til forkunnskaper
Emnet er åpent. Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre som ikke er tatt opp på Master i relasjonelt arbeid så lenge de oppfyller søknadskriteriene for masterstudiet.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og rollespill. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. 80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i tre påfølgende semestre.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, med et omfang på 30 min.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb
Vurderingsuttrykk
Bestått /ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått, fremstilles studenten til ny muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler