DRA302 Muntlig fortelling
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2023/2024.
Emnet gir en innføring i dramapedagogisk praksis og teori. Arbeid med dramapedagogiske metoder og konvensjoner står sentralt. Det settes fokus på lederen som planlegger, organisator, veileder og medspiller. Arbeid med kropp og stemme er gjennomgående i dette emnet.
Emnet setter også fokus på dramatiske uttrykksformer, utforskende dramapedagogisk arbeid, dramadidaktikk og fagteori, samt gir en introduksjon til dans.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved fullført emne har studenten kunnskap om:
- Muntlig fortelling som kunstform
- Muntlige fortellertradisjoner
- Muntlig fortelling som arbeidsmåte i formidling til barn og voksne
- Stemmebruk
- Kroppsbruk
Ferdigheter
Ved fullført emne kan studenten:
- Fortelle jeg-fortellinger, fantasifortellinger og tradisjonsfortellinger
- Bruke ulike fortellerteknikker og uttrykksformer
- Formidle på en levende måte, med bevisste bruk av kropp og stemme
Generell kompetanse
Ved fullført emne er studenten i stand til å:
- Utvikle og fremføre muntlig fortelling for en valgt målgruppe
- Kunne lede og inspirere ulike grupper i det å fortelle
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk arbeid, formidling, veiledning, instruksjon, egentrening, gruppearbeid, prosjektarbeid, forelesninger, praksis og oppgaveskriving.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Studentene skal skrive en refleksjonoppgave over muntlig fortelling sin posisjon i sin samtid.
- Det vil være krav om frammøte knyttet til de obligatoriske læringsaktivitetene.
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsform
Praktisk eksamen (muntlig framføring). Etter praktisk eksamen følger en individuell muntlig samtale.
Eksamen går over en uke. Oppgaven utleveres første dag og eksamen avvikles siste dag i denne perioden. Det gis ikke veiledning i eksamensuken.
Det gis en samlet karakter i emnet. Det gis individuelle karakterer.
Vurderingskriterier:
- Oppbygging og helheten i fortellingen
- Fortellermåte
- Bruk av virkemidler som for eksempel, pauser, rytme, fokus, tempo og intensitet
- Studentens evne til å kommunisere med publikum
- Studentens fortellerevne
- Studentens refleksjonsevne
- Studentens evne til å trekke inn teori i den muntlige eksamen
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Utsatt/ny eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene står fritt til å bruke scenografiske element.
Mer om hjelpemidler