Hopp til innhald

KRO309 Selvvalgt idrett og fysisk aktivitet for alle

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Dette er emne 9 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet gjennomføres i høstsemesteret 3. studieår, og avsluttes med en eksamen i samme semester. Studiet skal gi studentene kunnskap som gir dem grunnlag for å bidra til en mer aktiv oppvekst gjennom å påvirke aktivitetstilbudet i skolehverdagen og i den frivillige idretten. Studentene skal også kunne bidra til en bedre folkehelse gjennom å fokusere på allsidighet og et godt kvalitativt aktivitetstilbud til befolkningen. Det er også svært viktig å kunne fremme motivasjon og gode holdninger ved å se på muligheter i stedet for begrensninger. Studentene fordyper seg også i en selvvalgt idrett praktisk og teoretisk, og gjennomfører arbeidskrav med denne idretten som basis. Emnet omhandler også læring og ledelse i lagidretter og i individuelle idretter, med vekt på både en praktisk og en teoretisk tilnærming.

Det er lagt til rette for internasjonalisering dette semesteret. Det forutsetter imidlertid at studentene gjennomfører praksis tilknyttet emnet i vårsemesteret, med mindre tilsvarende praksis kan dokumenteres gjennomført ved oppholdet ved annen institusjon. Fagansvarlig for emnet er ansvarlig for oppfølging av disse studentene når det kommer til gjennomføring av praksis.

Tema i emnet:

  • Dans og rytmikk for ulike aldersgrupper og ulike grupper i befolkningen
  • Alternative bevegelsesaktiviteter som yoga, frisbee, parkour etc.
  • Norsk turtradisjon: praksis, historie, betydning og sikkerhet
  • Kajakk inkl. vått-kort
  • Tilpasset opplæring i teori og praksis
  • Kampsport
  • Individuell treningsveiledning for ulike grupper
  • Fordypning i selvvalgt idrett, teoretisk og praktisk tilnærming

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter, lagidretter og alternative bevegelsesaktiviteter innen barne- og ungdomskultur
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker helse
  • har kunnskap fra flere fagområder som grunnlag for trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter, lagidretter og alternative bevegelsesaktiviteter inne og ute
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter innen barne- og ungdomskulturen
  • har faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
  • har faglig grunnlag for å legge til rette for trening som kan bidra til økt prestasjon innen ulike aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er sammensatt av praktisk og teoretisk undervisning. Studentene må regne med gruppearbeid, individuelt arbeid, selvstudium og egentrening. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Undervisningen kommer hovedsakelig til å foregå i Bergen, mens kajakk med vått-kort kurs vil være en ekskursjon. Tidspunktet og nærmere beskrivelse av ekskursjonen vil fremgå av semesterplanen og informasjonsskriv. Vått-kort kurset er ikke obligatorisk. 

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forbredt på å betale en egenandel, i dette emnet tilsvarende bussbillett og våttkort ca 150 kr. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav. 

Studiestøttesystemet Canvas brukes. Det forventes at studentene holder seg oppdatert på aktivitetene på Canvas.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene har rett til to forsøk på alle læringsaktiviteter. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.

Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer for gjennomføring av læringsaktivitetene.

  • Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg ved obligatorisk undervisning, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Padlekurs, knytt til læringsutbyttet om å kunne legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter og ha grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og alternative bevegelsesaktiviteter ute.
  • Videopresentasjon i gruppe knyttet til implisitt læringsmetode for en selvvalgt bevegelse, aktivitet idrett eller lagspill. 
  • Presentasjon av ulike læringsaktiviteter for medstudenter 
  • Planlegge og gjennomføre en turnering/konkurranser for medstudenter på 1. og 2. år bachelor. Klassen skal i tillegg til å være arrangør delta med egne lag.

Nærmere presisering av læringsaktivitetene vil foreligge ved semesterstart. 

Vurderingsform

Del 1: Skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Teller 51 % av endelig karakter. 

Del 2: Prosjektoppgave med film og tilhørende faglig refleksjonsoppgave. Teller 49 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas om igjen som ny/utsatt eksamen. 

Dersom prosjektoppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semenster. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny prosjektoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Skriftlig skoleeksamen: Ingen hjelpemidler.
  • Prosjektoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler