Hopp til innhald

MAB804N Matematikk 2, emne 2 - Anvendelser og problemløsning i matematikk

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Dette er det andre av to emner i faget Matematikk 2 for 1. - 7. trinn. Gjennom kurset skal studenten styrke sin matematiske og fagdidaktiske kompetanse til å planlegge, gjennomføre, vurdere og videreutvikle matematikkundervisning i tråd med Fagfornyelsen og relevant forskning.

Studentens yrkespraksis knyttes til kurset gjennom utprøving av undervisningsopplegg som studenten utvikler i kurset, og gjennom kunnskapsdeling i eget kollegium.

Gjennomgående tema vil være problemløsing, anvendelse og tverrfaglig arbeid. Av de matematiske kunnskapsområdene vil funksjoner og statistikk og sannsynlighet være hovedfokus.

Arbeid med funksjoner gjøres med fokus både på det rent matematiske og på modellering og anvendelse.

Innen statistikk og sannsynlighet blir det fokus på elevers aktive deltakelse i statistiske prosesser, og kobling mellom statistikk og sannsynlighet. Forsøk og eksperimenter, ulike representasjoner, kombinatorikk og tilrettelegging for elevers resonnement er sentrale tema.

I samarbeid med andre skal studenten lage animasjoner eller lignende ved bruk av trinnvis instruksjon som programmeres med et selvvalgt programmeringsverktøy som kan være aktuelt på barnetrinnet, for eksempel Scratch.

Geogebra, regneark og andre digitale verktøyvil bli brukt av studenter og faglærere, med et analytisk blikk på verktøyenes fagdidaktiske potensial.

Studenten skal holde muntlige presentasjoner for grupper i kursets læringsfelleskap, og drive kunnskapsdeling med kolleger i egen yrkespraksis.

Akademisk skriving vil bli tatt opp i forbindelse med læringsaktiviteter, veiledning og undervisning.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktiske aspekter ved modellering som arbeidsmåte i undervisningen
  • har kunnskap om fagdidaktiske aspekter ved bruk av problemløsning i undervisningen
  • har kunnskap om matematiske og fagdidaktiske aspekter ved funksjoner
  • har kunnskap om matematiske og fagdidaktiske aspekter ved statistikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om programmering som verktøy for visualisering og utforsking av trinnvis instruksjon
  • har kunnskap om muligheter for tverrfaglig arbeid hvor funksjoner og statistikk og sannsynlighet er relevant
  • har kunnskap om akademisk skriving
  • har kunnskap om vurdering for læring
  • har kunnskap om tilpasset opplæring generelt, og spesielt knyttet til kursets temaer
  • har kunnskap om gjeldende læreplan (MAT01-05)

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med modellering som arbeidsmåte, forankret i fagdidaktisk teori fra kursets pensum
  • kan presentere empiriske data fra gjennomføring av undervisningsopplegg, og analysere det med bruk av fagdidaktisk teori fra kursets pensum
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning med problemløsning som arbeidsmåte, forankret i fagdidaktisk teori fra kursets pensum
  • kan planlegge undervisning innen temaene statistikk og sannsynlighet, forankret i fagdidaktisk teori fra kursets pensum
  • har inngående forståelse for matematiske og fagdidaktiske tema knyttet til statistikk og sannsynlighetsregning, og kan presentere og diskutere disse på en selvstendig måte
  • har inngående forståelse for matematiske og fagdidaktiske tema knyttet til funksjoner, og kan presentere og diskutere disse på en selvstendig måte
  • har ferdigheter innen programmering som kan brukes i undervisning på barnetrinnet
  • kan planlegge tverrfaglige prosjekter som inneholder matematisk modellering og problemløsning
  • kan vurdere elevers læring i faget og bruke det som grunnlag for veiledning og planlegging av undervisning
  • kan bruke kvalitativ forskningsmetode for å dokumentere og analysere gjennomføring av eget undervisningsopplegg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning som legger til rette for problemløsing og anvendelse

Krav til forkunnskaper

Matematikk 1 for trinn 1-7 (MAB801/MAB801N og MAB802/MAB802N), eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Nettsamlinger på en digital arbeidsplattform (synkron undervisning), med studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, diskusjoner og muntlige presentasjoner av eget arbeid. 

Den synkrone undervisningen vil støttes av asynkron nettundervisning og oppgaver.

Studenten må ha mulighet til å gjennomføre eget undervisningsopplegg utviklet i kurset, i egen praksis, trinn 1-7.

Obligatorisk veiledning med faglærer inngår i forbindelse med en eller flere av læringsaktivitetene.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten skal levere følgende tre obligatoriske læringsaktiviteter:

1. Skriftlig didaktisk utviklingsarbeid. Utvikling, gjennomføring og analyse av et undervisningsopplegg med matematisk modellering som arbeidsmåte. Undervisningsopplegget planlegges med veiledning fra faglærer og gjennomføres i egen praksis. Analyse av undervisningsopplegget gjøres med bruk av relevant forskningslitteratur.

2. Skriftlig oppgave om matematiske og didaktiske aspekter ved funksjoner.

3. Individuell muntlig presentasjon i gruppe. Presentasjon av utvalgte temaer innen statistikk og sannsynlighet.

Læringsaktivitetene leveres elektronisk via et nettbasert studiesystem. De vurderes av faglærer til godkjent/ikke godkjent. Innleveringene skal vise fagdidaktiske og matematikkfaglige kunnskaper knyttet til læringsaktiviteten.

Alle obligatoriske læringsaktiviteter i de enkelte emnene må være godkjent senest tre uker før eksamen for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved ikke godkjente obligatoriske læringsaktiviteter får studenten ett (1) nytt forsøk i inneværende kurs.

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen. Nærmere informasjon om innleveringsfrister, innhold og form vil bli gitt ved studiestart.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater til presentasjon basert på læringsaktivitet 1. 

Mer om hjelpemidler