MSB103 Forbrukeradferd
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Kurset er laget for å gjøre studentene i stand til å forstå hvorfor folk kjøper det de kjøper, og hva som påvirker forbruket deres. Forbruk er så utbredt at vi ofte ikke er klar over dets betydning for å forme livene våre. Dette kurset tar i bruk en sosialpsykologisk tilnærming til forbrukeratferd og, med eksempler fra casestudier fra markedsføringspraksis og forbrukerforskning, utforsker den potensielt komplementære opplevelsen til den enkelte forbruker, forbrukskulturer og markedsføringsaktivitet.
Kurset dekker følgende emner:
• Mennesker som forbrukere: Fremvekst og utvikling av forbrukersamfunn og kultur.
• Forbrukerbeslutninger: Velge og konsumere produkter.
• modeller for forbrukeratferd.
• Oppfatninger, læring og erkjennelse.
• Motivasjon, personlighet, livsstil og verdier.
• Selvet, selvbildet og utvidet selv.
• Holdning og overbevisende kommunikasjon.
• Påvirkning av inntekt og sosial klasse.
• Familie, gruppe, sosiale og sosiale medier påvirkninger.
• Etisk og grønn forbrukerisme
• Kulturens innflytelse på forbrukeratferd og subkulturelle forbruk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført kurs skal studenten:
• har avansert kunnskap innen markedsføring og spesialisert innsikt i forbruk i samfunnet, prosesser for innovasjonsadopsjon og relatert forbrukeratferd.
• kan anvende forbrukerteori på nye områder innen markedsføring og økonomi.
• har grundig kunnskap om faktorer som påvirker forbrukeratferd i ulike saker, sammenhenger og settinger.
• kan analysere markedsinnovasjonsproblemer ut fra forbrukeratferdens historie, tradisjoner, særpreg og plass i samfunnet.
ferdigheter
Etter fullført kurs skal studenten:
• kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder til forbrukerdata og bruke dem til å strukturere og formulere vitenskapelige argumenter.
• kan analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger i feltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger.
• har en solid forståelse av den sentrale betydningen av forbrukeratferd for bedrifter, markedsføringsfolk og markedsinnovatører.
• kan bruke relevante metoder for forskning og vitenskapelig utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
• kan gjennomføre et selvstendig, begrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under tilsyn og i henhold til gjeldende normer for forskningsetikk i forbrukeratferd.
Generell kompetanse
Etter fullført emne vil studenten kunne:
• anvende gjeldende tenkning i forbrukeratferd.
• gi råd og råd om implikasjonene av markedsføringstaktikker i en gitt forbrukerstudiekontekst.
• analysere relevante akademiske, faglige og forskningsetiske problemstillinger
• kommunisere omfattende selvstendig arbeid og beherske språk og terminologi innen forbrukerforskningsfeltet.
• kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på feltet, både med spesialister og allmennheten.
• bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen Kritisk forbrukerteori og forbrukeratferd.
Krav til forkunnskaper
Opptak til Master`s Program in Business
Anbefalte forkunnskaper
Studentene skal ha grunnleggende kunnskaper om markedsføring, dokumentert ved å bestå et markedsføringsintroduksjonskurs på bachelorstudiet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsformen på kurset er en kombinasjon av forelesninger, problemløsning, diskusjoner av artikler/cases og øvelser i klassen. Studentene forventes å delta i individuelle og teampresentasjoner av kurslitteratur, diskusjon om casestudier/artikler og seminar.
En semesteroppgave skal skrives i grupper på maksimalt tre, som utgjør 60 % av karakteren. Et forslag som skisserer ideene til oppgaven bør sendes inn like etter at kurset begynner og diskuteres med instruktøren før videre. Den gruppeforfattede forskningsoppgaven bør ta sikte på å bli sendt til en konferanse eller et tidsskrift etter fullføring. Artikkelen kan ta et kritisk blikk på "en" teori, eller teorier, og utviklingen derav, litteraturen og applikasjonene som har vokst ut av den, og dens samtidsgyldighet, men studentene kan utvikle sine egne ideer. Det vil bli holdt regelmessige seminarer for diskusjoner om fremdriften til oppgavene. Presentasjoner av papirforslag og diskusjoner om trinnvis fremgang på papirer anbefales på det sterkeste under seminarøkter, slik at ideer kan deles og nye perspektiver læres av alle.
En individuell avsluttende skoleeksamen avholdes ved kursslutt som vil telle 40 % for resten av karakteren. Kurset gjennomføres på engelsk, og alle kurs og eksamener skal leveres på engelsk.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene vil bli pålagt å sende inn to kritiske anmeldelser av tidsskriftartikler fra ulike emneområder. Gjennomgangen skal gjøres i grupper på maksimalt av tre, og gis karakteren godkjent /ikke godkjent og vil utgjøre arbeidskravet, godkjent som er en forutsetning for å gå opp til avsluttende eksamen. Studentene skal diskutere innleveringene i seminarer.
Vurderingsform
Evaluering i to deler:
1. Individuell skriftlig eksamen, 5 timer (40 % av sluttvurdering).
2. En semesteroppgave (60 % av sluttvurdering). Semesteroppgaven skal skrives i en gruppe på maksimalt tre.
Karakterskalaen er A-F hvor F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skriftlige og trykte hjelpemidler er tillatt dersom avsluttende eksamensform er hjemmeeksamen.
Hjelpehjelper er ikke tillatt hvis det er skoleeksamen på campus. Godkjent nettbasert ordbok kan brukes.
Semesteroppgave - Alt skriftlig og trykt materiale tillatt
Mer om hjelpemidler