Hopp til innhald

MSB106 Anvendt By- og regionaløkonomi

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Dette kurset bygger på standardkurs i mikro- og makroøkonomi, ved å legge til en avstandsdimensjon. En type av tema er knyttet til lokaliseringsteori. Her er fokus først på hvordan bedriftenes lokaliseringsbeslutninger påvirkes av transportkostnader for innsatsvarer og ferdigprodukter, i tillegg til strategiske beslutninger som er knyttet til lokaliseringen av potensielle kunder og konkurrerende bedrifter. Dette inkluderer avgrensning av markedsområder, og åpner i tillegg til muligheten for å studere klyngefordeler og klyngedannelser av økonomiske aktiviteter. Kurset gjør også bruk av sentralstedsteori, til å forklare og predikere endringer i byhierarkier i en geografi. Problemstillinger knyttet til sentralisering og urbanisering diskuteres i et regionalpolitisk perspektiv, både ut fra bedriftenes lokaliseringsvalg og basert på hypoteser om hvordan tiltrekking til byer kan påvirke bostedsbeslutninger, produktivitet og innovasjon. En annen lokaliserings-problemstilling er å studere arealutnyttelse i et byområde, ved å anvende budrenteteori til å diskutere hvorfor og hvordan ulike typer av folk og bedrifter typisk samlokalieres i geografien. Makroøkonomiske tilnærminger er anvendt i konsekvensanalyse, til å diskutere lokale virkninger av eksogene sjokk i etterspørselen. Dette inkluderer økonomiske basemodeller, interregional kryssløpsanalyse, og Keynesianske multiplikatormodeller. Som en naturlig utvidelse kombineres konsekvensanalyse med grunnleggende ideer i lokaliseringsteori og flere andre bidrag fra standard økonomisk teori til å introdusere den såkalte nye økonomiske geografien, og romlige generelle likevektsmodeller. Kurset vektlegger både den teorien som ligger bak denne typen modeller, og ulike anvendelser av slike modeller til å analysere problemstillinger knyttet til regional økonomisk utvikling. Kurset vil videre ta opp ulike problemstillinger knyttet til regionale arbeidsmarkeder, som regionale forskjeller i ledighetsrater og lønninger, og flyttestrømmer mellom regioner. Et gjennomgående tema i kurset vil være å diskutere ulike mål som kan være til nytte i anvendt analyse. Dette inkluderer mål for regionale forskjeller i sosio-økonomiske variable, mål for mangfold, romlige klyngetendenser, og mål for romlig autokorrelasjon. I tillegg vil vi gjøre bruk av enkle metoder, Geografiske Informasjons Systemer (GIS) til å visualisere romlige data. De ulike målene vil anvendes i studier fra for eksempel sør-vest Norge. En viktig del av kurset vil være å gjennomgå ulike teorier for regional vekst. I første omgang gjøres dette innenfor Keyensianske og nyklassiske tilnærminger med et uniformt definert rom, før tilnæminger med et diversifisert-relasjonelt rom blir introdusert. I denne sammenhengen diskuteres lokal konkurransesituasjon ut fra ulike perspektiver: virkningen av vekstpoler, klyngefordeler, innovasjon og nærhet. Teoriene for regional vekst diskuteres også i en sammenheng med diversifisert-stilisert rom. Avslutningsvis tar kurset opp problemstillinger knyttet til romlige bystrukturer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført kurs vil studentene:

  • forstå hvordan bedriftenes lokaliseringsbeslutninger reflekterer både kostnadsbetraktninger og strategisk atferd.
  • ha spesialisert innsikt i hvorfor industriaktiviteter ofte finnes i klynger, og hvordan geografier typisk er organisert i et hierarkisk system av bydannelser.
  • forstå hvorfor og hvor ulike aktiviteter og grupper av husholdninger typisk okkuperer ulike områder i et byområde, og hvordan dette er knyttet til priser på tomter og boliger.
  • ha inngående kjennskap til modeller for å analysere den lokale virkningen av eksogene sjokk, dvs romlige generelle likevektsmodeller, og den såkalte nye økonomiske geografien.
  • ha grunnleggende forståelse for kilder og forklaringer til romlige ulikheter i arbeidsledighetsrater og lønninger.
  • ha spesialisert innsikt i ulike mål for å beskrive, visualisere, og evaluere romlige ulikheter, mangfold, og hvordan bestemte variable varierer systematisk i geografien.
  • ha grundig kunnskap om teorier for regional vekst.
  • ha grundig kunnskap om hva som bestemmer en bystruktur.

Ferdigheter

Ved fullført kurs kan studentene:

  • analysere og forklare tettstedsmønstre, arealbruk, og variasjon i boligpriser innenfor et byområde.
  • analysere, og diskutere kritisk, den lokale virkningen av eksogene etterspørselssjokk.
  • prinsipper for bruken av romlige generelle likevektsmodeller til å predikere for eksempel hvordan endringer i transportnettet påvirker det regionale mønsteret for sysselsetting og befolkning.
  • analysere problemer knyttet til romlige forskjeller i arbeidsledighet og lønninger, og analysere de grunnleggende mekanismene for observerte sentraliserings- og urbaniseringstendenser.
  • vurdere kritisk ulike kilder for informasjon og ulike mål til å evaluere den økonomiske situasjonen og den økonomiske veksten i en region og i et byområde.

Kompetanse

Ved fullført kurs kan studentene:

  • anvende sin kunnskap til å forklare den geografiske fordelingen av økonomiske aktiviteter innenfor en generell likevektstankegang.
  • håndtere et analytisk verktøy som gir en god forståelse av sentrale problemstillinger i den økonomisk politiske debatten knyttet til by- og regionaløkonomi.
  • anvende sin kunnskap til å foreslå og evaluere alternative politiske virkemidler til å forbedre den økonomiske situasjonen i lokal økonomi.
  • anvende sin kunnskap om regionale arbeidsmarkeder til å gi anbefalinger om gode politiske tiltak i situasjoner med regionale forskjeller i for eksempel arbeidsledighetsrater.
  • kommunisere både på et teoretisk og et praktisk nivå når det gjelder problemstillinger knyttet til den økonomiske situasjonen og den økonomiske veksten i en region eller et byområde.

Krav til forkunnskaper

Opptak til det aktuelle masterstudiet.

Anbefalte forkunnskaper

Fullførte kurs i mikroøkonomi, makroøkonomi, statistikk og matematikk, for eksempel fra et bachelorprogram i økonomi og administrasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Tradisjonelle forelesninger vil kombineres med seminarer som fokuserer både på litteraturoversikter og case-studier knyttet til relevante problemstillinger for eksempel for sør-vest Norge. Studentene organiseres i grupper, henter inn og bearbeider data, og skriver en rapport om lokal økonomi, med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur om den aktuelle problemstillingen. Seminarene er ment å fungere som veiledning i det å skrive et forskningsarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Litteraturoversikter og rapporter basert på data for lokal økonomi. Seminarer.

Vurderingsform

Skriftlig eksamen, 5 timer.

Besvarelsene vurderes for skalaen A-F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator og alle skriftlige hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler