NTS805 Norsk tegnspråk 1, emne 1 - Norsk tegnspråk i samfunnet
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Studiet vil gi studentene inngående kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet, både sett i lys av språkets rolle i skole- og organisasjonshistorie, døves kultur og språkvitenskapelig anerkjennelse av norsk tegnspråk som fullverdig språk, samt faget norsk tegnspråk sin plass og funksjon i dagens skole.
Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud, med to samlinger per semester. Studiet har også variert digital undervisning, oppfølging og egenaktivitet mellom samlingene.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet
- kunnskap om forskjellen mellom tegnede og talte språk
- kunnskap om lovverk og rettigheter for hørselshemmede
- kunnskap om veileder for elever med nedsatt hørsel og tolkerettigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle fagkunnskap om norsk tegnspråk og døves kultur og historie til elever på ulike alderstrinn, og til kolleger ved egen skole
- analysere språkideologi i praksis og relasjoner mellom språk og makt fra minoritets- og majoritetsperspektiv
Generell kompetanse
Studenten har
- kompetanse om ulike aktører som kan bidra til samarbeid rundt elever med tegnspråk
- kompetanse om det å leve som tegnspråklig i et mangfoldig, flerspråklig og flerkulturelt samfunn - i Norge og på internasjonale arenaer
Krav til forkunnskaper
Opptakskrav: Ferdigheter i Norsk tegnspråk tilsvarende A2 nivå ( jf. CEFR) . Det vil gjennomføres opptaksprøve for alle søkere til studiet.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er samlingsbasert med 2 samlinger på HVL. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen i emnet, vil i tillegg til fysiske samlinger på campus, ha jevnlige nettbaserte undervisningsøkter. Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte video-presentasjoner, og vil bestå av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt, for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet. Det forventes jevn arbeidsinnsats gjennom hele semesteret. Informasjon, kommunikasjon og læringsarbeid utenom samlingene foregår via HVL sin digitale læringsplattform Canvas. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Obligatorisk læringsaktivitet
Læringsaktiviteter vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente læringsaktiviteter:
1. Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med læringsaktiviteten er å gi studentene erfaring med formidling av fag- og utviklingsarbeid.
2. Individuell innlevering av et notat på 300 ord +/- ti prosent med forslag til framlegg i selvvalgt tema innenfor temaet "Norsk tegnspråk i samfunnet" til elever eller kolleger ved egen skole. Ytterligere krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.
3. Prøveforelesning; formidle fagkunnskap om "Norsk tegnspråk i samfunnet" til medstudenter. Krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.
Undervisning og obligatoriske læringsaktiviteter er forankret i læringsutbyttet for emnet. Krav om tilstedeværelse har sitt utspring i at læring er en prosess som skjer i samarbeid, utprøving og praktiske arbeid i felleskap med andre. Det er krav om 80 % frammøte i undervisning på campus og digitale samlinger, for å kunne melde seg opp til eksamen.
Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatt frist. Ved ikke godkjent på en av læringsaktivitetene, kan den aktuelle læringsaktiviteten tas på nytt neste gang emnet blir gjennomført.
Vurderingsform
Del 1: Oppgave. Formidling av fagkunnskap om "Norsk tegnspråk i samfunnet" til elever eller kolleger ved egen skole. Denne fremføres på tegnspråk og leveres som et filmopptak på 15-20 min.
Del 2: Oppgave. Refleksjonsoppgave knyttet til Del 1 (formidling på egen skole) leveres som et skriftlig dokument på 1500 ord.
Del 1 skal primært gjennomføres på tegnspråk og del 2 som skriftlig innlevering. Unntaksvis kan språkformen byttes. Den skriftlige delen vektes 40% av endelig karakter og den tegnspråklig delen 60% av endelig karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med same problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler