BØA116 Markedsføring
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emne skal gi studentene bred kunnskap om teoriene, informasjonen og vurderingene som ligger til grunn når organisasjoner utformer sine markedsstrategier. Studenten skal lære å analysere markedet og bruke modeller og verktøy for å planlegge og gjennomføre markedsføringsaktiviteter. Emne har som mål å gjøre studentene i stand til å beherske faglige verktøy i en moderne verden og reflektere kritisk rundt dagens og fremtidige utfordringer for markedsførere.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
bred kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder knyttet til hvordan organisasjoner:
- planlegger, organiserer og kontrollerer markedstilbudet
- analyserer markedet og forbrukeradferden
- finner målgrupper og posisjonerer seg
- kan tilpasse og bruke ulike konkurransevirkemiddel
- kunnskap om dagsaktuelle og gryende forsking og problemstillinger som er relevante for markedsføringsfaget
- kunnskap om markedsføringsfaget sin historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og drøfte praktiske problemstillinger i lys av teorier og modeller i markedsføringslitteraturen og ta begrunnede valg
- finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff og fremstille dette i lys av en problemstilling
- beherske faglige verktøy og teknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til kritisk refleksjon rundt bruk av teorier og modeller for å mestre utfordringene som markedsføreren står ovenfor
- kan formidle og drøfte markedsføringsteori, modeller og analyser både skriftlig og muntlig
- kan gjøre selvstendige refleksjoner rundt etisk, miljømessige og juridiske utfordringer knyttet til sentrale problemstillinger innenfor markedsføring
- kjenne til nyskaping og innovasjonsprosesser fra et markedsføringsperspektiv
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger, selvstudium, gruppearbeid, diskusjoner, medstudentevaluering og løsning av caseoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
Inntil tre arbeidskrav, minst ett individuelt og en skriftlig innleveringsoppgave i gruppe.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen over tre dager i gruppe på 2-3 studenter.
Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ØKB1105 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- EVA-ØKB1105 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- SA063 - Marknadsføring - Reduksjon: 6 studiepoeng
- SA089 - Marknadsføring 1 - Reduksjon: 6 studiepoeng
- ØKB055 - Marketing - Reduksjon: 6 studiepoeng
- ØKB023 - Marknadsføring - Reduksjon: 6 studiepoeng
- ØKB1023 - Marketing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØKB1002 - Marketing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØAO002 - Marknadsføring I - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- LOØØ06 - Markedsføring I - Reduksjon: 6 studiepoeng
- MF6-1000 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- MF6-1001 - Marknadsføring og salg for eiendomsmeglere - Reduksjon: 5,5 studiepoeng
- OR6-102 - Marknadsføring - Reduksjon: 5,5 studiepoeng
- MAR801 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- FØS8107 - Digital marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng