DIA502 Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Helsetjenester av høy kvalitet skal være basert på beste kunnskap og tilgjengelig forskning. Kunnskapsbasert praksis vil si å kombinere klinisk erfaring og ekspertise med beste tilgjengelig kunnskap fra forskning. Emnet tilrettelegger for individuell kompetanse i kunnskapsbasert praksis, inkludert det å kritisk vurdere bidrag fra ulike kunnskapsformer og det å foreta kunnskapsbaserte vurderinger og beslutninger i praksis. Emnet vektlegger å utvikle evnen til å formulere problemstillinger og initiere faglig utviklingsarbeid og prosjekter. Dette innbefatter også trening i å dele kunnskaper med andre både ved muntlig og skriftlig fremstilling. Emnet vektlegger at grunnlaget for kontinuerlig kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteutvikling og innovasjon er å knytte sammen teori og praksis, sammen med forskningsetisk bevissthet og kritisk refleksjon over sykepleiefaglige problemstillinger fra praksisfeltet.
Undervisningen tilrettelegges slik at studentene kan tilegne seg kompetanse i kunnskapsbasert praksis inkludert det å kunne kritisk vurdere bidrag fra ulike kunnskapsformer og det å kunne foreta kunnskapsbaserte beslutninger i praksis. Litteratursøk i databaser og aktuelle nettsider inngår. Grunnleggende kunnskap i forskningsmetoder (kvalitative og kvantitative) og ulike studiedesign inngår. Det samme gjør grunnleggende kunnskap i statistikk. Det å formulere problemstillinger og initiere faglig utviklingsarbeid og prosjekter vektlegges også. Dette innbefatter også trening i å dele sine kunnskaper med andre både ved muntlig og skriftlig fremstilling.
Grunnlaget for kontinuerlig fagutvikling er å knytte sammen teori og praksis, og emnet vil vektlegge dette sammen med forskningsetisk bevissthet og kritisk refleksjon over forskningsetiske problemstillinger fra praksis.
- Ulike faser i forskningsprosessen
- Kunnskapsbasert praksis (inkludert kritisk vurdering av forskningsartikler og klinisk audit som metode for kvalitetsutvikling)
- Forskningsmetode (kvalitative og kvantitative tilnærminger) og ulike studiedesign
- Ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
- Fortolkning og vurdering av forskningsresultater
- Deskriptiv statistikk og analysemodeller for bearbeiding av kvantitative data
- Analysemetoder for kvalitative data
- Reliabilitet og validitet
- Forskningsetikk (autonomi, identitet, integritet, verdighet og menneskerettigheter)
Læringsutbytte
En student med fullført emne gir følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- kan gjøre rede for ulike studiedesign og type forskningsspørsmål de er egnet til å svare på
- har inngående kjennskap til prinsippene for å arbeide kunnskapsbasert, inkludert systematisk innhenting og vurdering av ny kunnskap, og sjekklister for kritisk vurdering av forsknings rtikler
- har inngående kunnskap om klinisk audit som en systematisk metode for kvalitetsutvikling og forbedring
- kjenner til de vanlige deskriptive mål, forstår forutsetningen for generalisering av resultater og prinsippene bak viktige statistiske tester
- kjenner til de vanligste kvalitative analyser av data som brukes i kvalitative forskning
Ferdigheter: Studenten...
- kan bruke relevante metoder for å gjøre systematisk søk i medisinske og helsefaglige databaser og redegjøre for kunnskapsstatus innen et avgrenset tema
- kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningstilnærminger
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et utviklings- eller forbedringsarbeid
- kan skrive et strukturert sammendrag (abstract)
Generell kompetanse: Studenten...
- kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i helsefaglig forskning
- kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål
- har innsikt i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Egenaktivitet i gruppe med framlegg og opposisjon
- Studiegruppe med integrering av teori og praksis
- Selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1: Statistikktest
2: Fremlegg av klinisk audit prosjektoppgave i seminar
Godkjent læringsaktivitet er gyldige til og med neste ordinære studieløp
Vurderingsform
Eksamen er todelt.
Del 1: Oppgave i gruppe. Eksamen er en protokoll for et klinisk audit prosjekt (kvalitetsforbedringsprosjekt) med en skriftlig oppgave på maksimalt 3000 ord.
Hvert gruppemedlem må selv ta ansvar og bidra til gruppearbeidet for å kunne ha sitt kandidatnummer på eksamensbesvarelsen. Studenter som ikke har bidratt, får ikke levere til ordinær eksamen.
Del 2: Individuell oppgave. Eksamen består av en kritisk vurdering av en gitt forskningsartikkel. Oppgavens omfang er på maksimalt 3000 ord. Kandidatene vil få 1-2 veiledninger (individuelt eller i gruppe) på oppgaven.
Begge eksamensdeler må være bestått for at emnet registreres som bestått.
Eksamenens del 1 gjennomføres i første semester mens eksamenens del 2 gjennomføres i starten av andre semester
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Ny eksamen: Ved ikke bestått vurdering kan en forbedret versjon av oppgaven leveres til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle - Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med hjemmeoppgavene.
Mer om hjelpemidler