Hopp til innhald

ASP801 Andrespråkspedagogikk 1

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Andrespråkspedagogikk 1 er et grunnleggende kurs som retter seg mot lærere i grunnskolen. Fokuset i studiet er på lærerarbeid med elever som ikke har norsk som førstespråk og som har hatt relativ kort skolegang til nå i Norge. Det legges særlig vekt på norskfaget og hvordan man kan arbeide med lesing, skriving og muntlig utvikling hos denne elevgruppen.

Studiet er et ledd i regjeringens satsing på varig videreutdanning (Kompetanse for kvalitet). Det er et uttrykt mål å bedre skoleprestasjonene til elever med minoritetsbakgrunn i norsk skole, og det er ønskelig at lærere øker kompetansen sin i å tilrettelegge for god undervisning i kulturelt og språklig sammensatte klasser. Særlig er det viktig å dyktiggjøre lærere i å gi god undervisning i de grunnleggende ferdighetene når norsk er andrespråket. Faget Andrespråkspedagogikk setter studentene i stand til å møte disse kravene. Sentralt innhold er:

  • Kulturelt mangfold, flerkulturell skole og flerspråklig undervisning
  • Andrespråkslæring
  • Utvikling av muntlige ferdigheter på basisnivået
  • Ordlæring og ordforrådsutvikling på andrespråket
  • Lesing og leseundervisning når norsk er andrespråket
  • Skriving og skriveundervisning når norsk er andrespråket
  • Elevtekstanalyse (innlærerspråksanalyse)
  • Begynneropplæring av nyankomne
  • Læremidler

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike sider ved språklæringen: læring av muntlige ferdigheter, ordforrådsutvikling og lese- og skriveutvikling
  • har kunnskap om elevtekster og innlærerspråksutvikling
  • har kunnskap om lese- og skriveopplæring når norsk er andrespråket
  • kan legge til rette for god muntlig andrespråksutvikling hos elevene
  • kjenne viktige sider ved grunnleggende lese- og skriveutvikling når norsk er andrespråket
  • kan legge til rette for gode lese- og skriveprosesser på andrespråket
  • har forståelse for skolen som flerspråklig og flerkulturell arena
  • kan vurdere ulike læremidler til bruk i andrespråksopplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre begynnerundervisning for nyankomne elever i muntlige ferdigheter, ordforråd og grunnleggende lese- og skriveferdigheter på norsk
  • kan vurdere elevenes norsktekster og bruke dem til å sette læringsmål sammen med elevene
  • kan legge til rette for gode lese-, samtale- og skriveprosesser på andrespråket norsk
  • kan vurdere muntlige og skriftlige ferdigheter på andrespråket på ulike måter
  • kan bruke ulike læremidler med kritisk skjønn

Generell kompetanse

  • Gjennom studiet skal studenten styrke sin kompetanse som lærer i en flerkulturell skole og som norsklærer for minoritetsspråklige elever.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er organisert som en blanding av samlinger, selvstudium, arbeid i studiegrupper og arbeid på nettet. Læringsarbeidet søker å knytte sammen studentenes egen undervisningserfaring og -praksis med relevant teori. Studiet legger vekt på at studenten både er mottaker, aktiv deltaker, veileder for medstudenter og observatør. Samlingene vil bestå av forelesninger, men også studentframlegg, samtaler og erfaringsutveksling.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Fagtekst på bokmål

2. Fagtekst på nynorsk

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter vil, så langt det lar seg gjøre, få tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang). Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister.

Studiet har ikke egen praksisdel, men én av innleveringene skal være knyttet til erfaringer fra og observasjon i egen klasse. Studenter uten tilgang til en klasse vil få tilrettelagt løsning.

En av læringsaktivitetene kan ha et særskilt fokus på digitale læringsverktøy og pedagogisk bruk av IKT.

Det stilles krav om at studentens eget kollegium får del i erfaringene og resultatene fra arbeidet med minst én av læringsaktivitetene.

Vurderingsform

Skoleeksamen, 6 timer. Målformen er valgfri.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ordbok etter studentens valg.

Mer om hjelpemidler