Hopp til innhald

MSB112 Forretningsutvikling

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet skal utruste studentene med grundig, forskningsbasert kunnskap om forretningsutvikling, med et spesielt fokus på forholdet mellom forretningsutvikling, bærekraft og digitalisering. Studentene vil jobbe seg gjennom alle stadier av forretningsutvikling, fra idégenerering til utvikling av robuste forretningsmodeller, ved hjelp av tjenestedesignmetoder og effektueringsprinsipper. Bærekraft vil være en gjennomgående tematikk, hvor studentene får utforske bærekraftige forretningsmodeller og digitalisering for å fremme innovativ forretningsutvikling. Studentene vil dessuten lære noen grunnleggende økonomiske begreper, metoder og tankesett. De får i tillegg innsikt i problemstillinger og metoder knyttet til investering, finansiering og finansielle spørsmål av særlig interesse for nystartede bedrifter.

Kurset er en integrert blanding av forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene vil oppnå:

  • En grundig forståelse av forretningsutviklingens grunnprinsipper.
  • Inngående kunnskap om forretningsutvikling, herunder dets historiske utvikling, hovedteoretiske perspektiver og sammenhengen med entreprenørskap, innovasjon, strategi og markedsføring.
  • Kunnskap om initiering og gjennomføring av forretningsutviklingsprosesser, inkludert idé-identifisering, ressursmobilisering, brukersentrert verdiskaping og implementering.
  • En oversikt over relevante verktøy for å fremme aktiv utvikling av forretningsmodeller.
  • Innsikt i bedrifters samfunnsansvar og tilnærminger for integrering av bærekraftshensyn i forretningsutvikling.
  • Kunnskap om digitalisering i forretningsutviklingskontekst.
  • Kunnskap om fundamentale økonomiske og finansielle konsepter, metoder og terminologi.
  • Kunnskap om hvordan nystartede bedrifter kan finansieres.

Ferdigheter

Studentene vil utvikle ferdigheter til å:

  • Identifisere, analysere og beskrive ulike forretningsmodeller kritisk.
  • Utvikle forretningsideer til omfattende og levedyktige forretningsmodeller.
  • Velge og anvende relevante tjenestedesignverktøy og andre metodikker for effektiv forretningsutvikling.
  • Integrere bærekraft i forretningsmodellene på en målrettet og gjennomtenkt måte.
  • Vurdere muligheter og utfordringer av digitalisering og plattformøkonomi i forretningsutvikling.
  • Presentere og forsvare forretningsideer og modeller på en klar og overbevisende måte, både skriftlig og muntlig.
  • Gjennomføre grunnleggende finansielle analyser.
  • Vurdere alternative finansieringsformer for innovasjoner.

Generell kompetanse

Gjennom kurset vil studentene:

  • Oppnå en helhetlig forståelse av de sentrale perspektivene og metodene i forretningsutvikling.
  • Forstå samspillet mellom forretningsutvikling, bærekraft og digitalisering.
  • Forbedre sin evne til kritisk refleksjon rundt kursets temaer.
  • Videreutvikle sine analytiske og kreative problemløsningsevner.
  • Få verdifull erfaring med tverrfaglig samarbeid gjennom prosjektarbeid.
  • Demonstrere en sterk evne til teoretisk anvendelse i praktiske situasjoner.
  • Øke sin kompetanse i å kommunisere faglig materiale og utveksle synspunkter effektivt med ulike målgrupper.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene inkluderer undervisning, praktiske øvelser og gruppearbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er to gruppeinnleveringer på emnet. Begge innleveringene må være godkjente før en kan gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Todelt vurdering:

1) Semesteroppgave i grupper - utgjør 45% av endelig karakter

2) Muntlig individuell skoleeksamen på 20 minutter - utgjør 55% av endelig karakter

Karakterskala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

1) Semesteroppgave - Alle hjelpemidler tillatt

2) Muntlig skoleeksamen - Ingen

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MSB109 - Revisjon, rekneskap og forretningsdrift - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • MOØ235 - Revisjon, rekneskap og forretningsdrift - Reduksjon: 1 studiepoeng