MBAS514 Deltakelse i forskningsgrupper innenfor barnehageforskning
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 4. semester.
I emnet deltar studentene i to av arbeidspakkene i BARNkunne forskningssenter.
Emnet omfatter deltakelse i arbeidspakkenes seminarer om barnehagefaglige forskningsdesign, empiriske undersøkelser, metodologiske problemstillinger og aktuell forskningslitteratur.
Videre innebærer emnet at studentene gjennomfører et avgrenset empirisk arbeid i nært samarbeid med arbeidspakkens leder.
Emnet er tilgjengelig for internasjonale studenter med tilstrekkelige forutsetninger.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om relevante teoretiske perspektiv innen utvalgte barnehagefaglige forskningsprosjekter
- har kunnskap om relevante metodologier innen utvalgte barnehagefaglige forskningsprosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre empirisk arbeid knyttet til et forskningsprosjekt
- kan analysere et avgrenset empirisk materiale
Generell kompetanse
Studenten
- kan formulere og formidle relevante tema og problemstillinger innen barnehageforskning til forskernettverk og et bredere publikum
- kan delta i og bidra til å utvikle faglige nettverk
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Vi skal også gjennomføre tre felles samlinger på tvers av forskningsgruppene for studenter og veiledere fra forskningsgruppene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Individuell læringsmappe.
Læringsmappen består av 4 elementer, som bidrag i seminarer/workshoper i to forskergrupper og gjennomføring av et empirisk arbeid, formidling til allmenheten eller barnehagefeltet.
Retningslinjer for arbeidsmappen gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet.
Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i to (2) år etter godkjenning.
Vurderingsform
Mappe.
En individuell vurderingsmappe som består av en videreføring av to av elementene i læringsmappen. Elementene skal være knyttet til hver sin forskergruppe.
Tekstene i mappen skal ha ca. samme omfang og til sammen være 5000-6000 ord.
Retningslinjer for mappen gis ved semesterstart.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått
Ved ny/utsatt eksamen kan samme mappe leveres en gang i revidert form innenfor 2 år.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Mer om hjelpemidler