Hopp til innhald

MBAS514 Deltakelse i forskningsgrupper innenfor barnehageforskning

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 4. semester.

I emnet deltar studentene i to av arbeidspakkene i BARNkunne forskningssenter.

Emnet omfatter deltakelse i arbeidspakkenes seminarer om barnehagefaglige forskningsdesign, empiriske undersøkelser, metodologiske problemstillinger og aktuell forskningslitteratur.

Videre innebærer emnet at studentene gjennomfører et avgrenset empirisk arbeid i nært samarbeid med arbeidspakkens leder.

Emnet er tilgjengelig for internasjonale studenter med tilstrekkelige forutsetninger.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om relevante teoretiske perspektiv innen utvalgte barnehagefaglige forskningsprosjekter
  • har kunnskap om relevante metodologier innen utvalgte barnehagefaglige forskningsprosjekter

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre empirisk arbeid knyttet til et forskningsprosjekt
  • kan analysere et avgrenset empirisk materiale

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formulere og formidle relevante tema og problemstillinger innen barnehageforskning til forskernettverk og et bredere publikum
  • kan delta i og bidra til å utvikle faglige nettverk
  • kan lese og skrive akademiske tekster

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Vi skal også gjennomføre tre felles samlinger på tvers av forskningsgruppene for studenter og veiledere fra forskningsgruppene.

Obligatorisk læringsaktivitet

Individuell læringsmappe.

Læringsmappen består av 4 elementer, som bidrag i seminarer/workshoper i to forskergrupper og gjennomføring av et empirisk arbeid, formidling til allmenheten eller barnehagefeltet.

Retningslinjer for arbeidsmappen gis ved semesterstart.

Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet.

Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i to (2) år etter godkjenning.

Vurderingsform

Mappe.

En individuell vurderingsmappe som består av en videreføring av to av elementene i læringsmappen. Elementene skal være knyttet til hver sin forskergruppe.

Tekstene i mappen skal ha ca. samme omfang og til sammen være 5000-6000 ord.

Retningslinjer for mappen gis ved semesterstart.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått

Ved ny/utsatt eksamen kan samme mappe leveres en gang i revidert form innenfor 2 år.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Mer om hjelpemidler