RE6-2010 Opplevelsesøkonomi & Storytelling
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I opplevelsesøkonomi og storytelling lærer studentene om hvordan kombinere økonomi, markedsføring og kultur for å skape meningsfulle opplevelser som genererer inntekter. Emnet tar for seg produktutvikling innen det vi refererer til som tema- og nisjebasert reiseliv. Hvordan bruke kulturelle ressurser, både fysiske og immaterielle, fra idé til ferdig opplevelse. Studentene vil også lære hvordan man kan bruke historiefortelling og dramaturgi for å engasjere kunder og skape minneverdige opplevelser, både som del av en opplevelse eller som en total opplevelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene skal ha kunnskap om:
- Teori og prinsipper innen opplevelsesøkonomi og historiefortelling.
- Sentrale temaer innen temabasert reiseliv som for eksempel helse, transport, kulinarisk turisme (mat og drikke), mørk turisme og andre typer turisme med utgangspunkt i vår natur- og kulturarv.
- Metoder for produktutvikling innen opplevelsesøkonomi og historiefortelling.
- Servicemøtet, opplevelsesrommet og faktorer som påvirker dette servicemøtet.
- Bruk av historier i temabasert reiseliv og opplevelsesnæringene.
- Hvordan teoretiske rammeverk og dramaturgi blir brukt i produktutvikling, historier og opplevelser.
- Viktigheten av teatralske og fortellerkomponenter i servicemøtet.
- Ulike digitale plattformer og sosiale medier til ulike typer tematiserte produkter og historier.
- Forsknings- og utviklingsarbeid innen området tematiserte opplevelser og historiefortelling.
- Historien, tradisjonene, egenarten og plasseringen i samfunnet til emnet opplevelsesøkonomi og historiefortelling.
Ferdigheter
Studentene skal være i stand til å:
- Finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og legge det fram.
- Skape meningsfulle produkter og opplevelser innen temabasert og nisjebasert reiseliv.
- Skape meningsfulle fortellinger, enten som del av en opplevelse eller som en totalopplevelse.
- Analysere og evaluere opplevelsesbaserte produkter og tjenester.
- Identifisere problemstillinger og finne, vurdere og vise til informasjon og faglitteratur som kan løse en problemstilling.
- Bruke historier og formidle dem gjennom opplevelsesrommet, suvenirer og ansatte.
- Utforske hvordan historier kan brukes til å binde sammen folk og samfunn, besøkende og destinasjoner.
Generell kompetanse
Studentene skal være i stand til å:
- Finne og bruke ressurser, både materielle og immaterielle som bygninger, tekst, informasjon og personlige historier, evaluere og bruke dem, og absorbere dem til opplevelser, fortellinger og historier.
- Planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, både alene og i gruppe innen tematiserte opplevelser og historiefortelling.
- Formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig, og andre relevante uttrykksformer som kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen samme fagområde som fører til utvikling av god praksis.
- Kjenne til og bruke nytenkning og innovasjon innen opplevelsesøkonomi og historiefortelling.
- Se sammenhengen, utvikle og reflektere over koblingen mellom tematiserte opplevelser, ansvarlig reiseliv og bærekraftig reiseliv.
- Ha innsikt i hvordan opplevelsesøkonomi og historiefortelling kan bidra til bærekraftig utvikling i reiselivsnæringen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
RE6-1000 Introduksjon til reiseliv
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, feltarbeid, praksis, selvstendig arbeid, praktiske øvelser, digitale læringsformer, bedriftsbesøk.
Obligatorisk læringsaktivitet
Inntil 3 arbeidskrav som må vere bestått for å ta eksamen
Vurderingsform
Hjemmeeksamen i gruppe (2-4 stk) 3 dager, teller 100% av karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- RE6-2003 - Temabasert reiseliv - Reduksjon: 5 studiepoeng
- BRL109 - Storytelling - Reduksjon: 2,5 studiepoeng
- FØS8200 - Temabaserte opplevingar & storytelling - Reduksjon: 7,5 studiepoeng