Hopp til innhald

RE6-2014 Internship

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

I emnet Internship skal studenten få innsikt i og kunnskap om det daglige arbeidet i service- eller reiselivsbedrifter på et administrativt nivå. Gjennom autentiske arbeidsoppgaver, refleksjon og veiledning skal studentene tilegne seg forståelse for metoder, problemstillinger, prosesser og verktøy i arbeidslivet knyttet til bedriften eller organisasjonen. Emnet skal bidra til at studentene får reflektere over teorien de har tilegnet seg i løpet av de foregående semestrene og eventuelle sentrale problemstillinger i næringen.

Emnet skal bidra til at studenten kan bruke teori fra de første tre semestrene til å utvikle både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen reiseliv, markedsføring og ledelse på en tverrfaglig og helhetlig måte. Gjennom praktisk erfaring får studentene anvende teori i virkelige arbeidsmiljøer, noe som gir dem verdifull innsikt og ferdigheter som er nødvendige for en karriere innen reiseliv. Studenten skal arbeide i en bedrift eller organisasjon opptil 450 timer. Studenten kan velge å ta praksis i Norge eller utenlands.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal:

  • Ha bred kunnskap om sentrale problemstillinger, temaer, teorier, metoder og verktøy innen drift, utvikling og ledelse av reiselivsbedrifter.
  • Tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen drift, utvikling, markedsføring og ledelse av reiselivsbedrifter.
  • Tilegne seg kunnskap om historien, tradisjonene, egenarten og plasseringen i samfunnet til reiselivsnæringen.
  • Tilegne seg kunnskap om bruk av teori og metode gjennom praktisk nytte i en bedrift eller organisasjon.
  • Tilegne seg kunnskap om praktisk drift av en reiselivsbedrift eller reiselivsorganisasjon.
  • Tilegne seg kunnskap om sammenhengen mellom forskjellige emner i studiet og hvordan disse brukes i en bedrift eller organisasjon.
  • Innen det valgte fagområdet tilegne seg kunnskap om sentrale temaer, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder i bruk.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Bruke faglig kunnskap og teori på praktiske problemstillinger og løse disse på best mulig måte.
  • Bruke faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og kunne ta avgjørelser med god begrunnelse.
  • Reflektere over egen faglig gjennomføring og justere denne i henhold til veiledning.
  • Finne, vurdere og vise til informasjon og fagstoff som tar opp og løser problemstillinger innen generell drift, utvikling og ledelse av en reiselivsbedrift.
  • Beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer innen drift, utvikling og ledelse av en reiselivsbedrift.
  • Være i stand til å utføre arbeidsoppgaver innen det valgte praksisområdet.

Generell kompetanse

Studenten har:

  • Innsikt i krav og retningslinjer i arbeidslivet.
  • Evne til å stille faglige spørsmål som kan bidra til videreutvikling av bedriften eller organisasjonen.
  • Evne til å kommunisere og samarbeide med involverte parter i og utenfor virksomheten.
  • Evne til å se den tverrfaglige helheten rundt reiseliv, markedsføring og ledelse og bruke denne kompetansen til beste for bedriften, organisasjonen og samfunnet ellers.
  • Sett nytten av og blitt inspirert til å holde seg faglig oppdatert.
  • Evne til å planlegge og løse faglige oppgaver selvstendig.
  • Kjennskap til nyskaping og innovasjonsprosesser.
  • Kjennskap til og kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger.
  • Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

RE6-2013 Introduksjon til praksis i reiselivsnæringa

Undervisnings- og læringsformer

For det meste arbeid i bedrift eller organisasjon. Men det kan også bli:

  • Digitale ressurser
  • Forelesning
  • Formidling fra kollegaer, studenter og veileder
  • Ferdighetstrening
  • Simulering
  • Veiledning
  • Medstudentrespons
  • Egenvurdering
  • Oppgaveløsning
  • Skriftlig arbeid
  • Selvstudium

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav 1: Obligatorisk deltakelse i praksis i bedrift eller organisasjon opptil 150 timer og refleksjonsnotat. Nøyaktig antall timer skal avgjøres av emneansvarlig.

Arbeidskrav 2: Obligatorisk deltakelse i praksis i bedrift eller organisasjon opptil 150 timer og refleksjonsnotat. Nøyaktig antall timer skal avgjøres av emneansvarlig.

Arbeidskrav 3: Obligatorisk deltakelse i praksis i bedrift eller organisasjon opptil 150 timer og refleksjonsnotat. Nøyaktig antall timer skal avgjøres av emneansvarlig.

Arbeidskrav 4: Deltakelse på seminar med muntlig presentasjon.

Vurderingsform

Individuell mappeeksamen med fire deler som inneholder praksisrapport.

De fire delene er beskrevet som de fire refleksjonsnotatene i arbeidskravene.

Karakter: Bestått eller ikke bestått.